Local Natives: Sunlit Youth




6
av 10
  • Artist
  • Local Natives
  • Album
  • Sunlit Youth
  • Bolag
  • Loma Vista/Infectious/PIAS/Border


Fredrik Thorén önskar att mer hade låtit som senaste singeln »Coins«. Ändå kan han inte låta bli att se vissa poänger med LA-kvintettens tredje album.

Att plocka en singel från ett album är ett gissel. Ska den vara dansant? Ska den säga något om skivan? Band Of Horses första singel till det nya albumet »Why Are You OK« marknadsförde albumet uselt – en stökig, kaxig collegerocklåt om trista samtal på partyn. Men när albumet kom var det ändå helt okej.
Det hade varit fint om hela Local Natives nya skiva lät som senaste singeln »Coins«. Det gör det tyvärr inte. I stället för singelns mjukfunk och sjönsjungande röst – möjligtvis kan man kritisera den för att vara backpackerpopig (Bruno Mars skulle antagligen nicka igenkännande med hatten på sned) – får vi en del bröl och mycket av samma stapelvara.
»Coins« handlar om diskbänksrealismen i en relation som bara fortsätter, och utvecklas med sin tydliga melodislinga på ett helt annat sätt än mycket annan av den rätt enformiga indiepop som Los Angeles-kvintetten ägnat sig åt sedan debuten »Gorilla Manor« 2009 och uppföljaren »Hummingbird« tre år senare. Hör jag till och med nymodigheter som synthar och loopar?
Men det är också den balansgången som har gjort Local Natives intressanta – snabba trumryck till långsamma klassiska indiepoplåtar med körer och simpla singalong-partier. Jag går i gång på det som inte är storbandsindie, som inte tangerar Coldplay. Just därför finns det också höjdpunkter – som akustiska »Ellie Alice (Paid in Youth)«, en enkel sång om att bli lite äldre och den ljumma »Dark Days«. Och konformiteten har kanske en poäng. »Sunlit Youth« är ändå full av betraktelser om att bli lite äldre, om att drömma sig tillbaka och om att finna att man fastnat i något – med en undran vad man hade där att göra från första början.




Relaterat

Kim Gordon: No Home Record
Tio år av saknad