Skepta: Ignorance is Bliss




8
av 10
  • Artist
  • Skepta
  • Album
  • Ignorance is Bliss
  • Bolag
  • Boy Better Know/Border


Mindre av ursinne men lika mycket patos som på »Konnichiwa«.

I Mats Nileskärs fina P3 Soul-porträtt från 2017 förklarade Skepta hur det kändes att stå längst fram i frontlinjen av den nya generationens brittiska grimestjärnor. Genren, som under några år i slutet av nollnolltalet tycktes ha svårt att ta nästa stora kliv framåt, förvandlades helt och hållet den där våren 2016. Stormzy genombrott gav hopp om en ljusare framtid och inte minst krossade »Konnichiwa«, Skeptas fjärde studioalbum, allt i sin väg. Plötsligt var den ursinnige rapparen från Tottenham i norra London namnet på allas läppar. Grime tog sig upp ur underjorden och blev mainstream, på gott och ont.

Förväntningarna på uppföljaren har därför varit höga och nådde kokpunkten när trettiosexåringen som egentligen heter Joseph Adenuga tidigare i våras förklarade att »Ignorance is Bliss« skulle komma att släppas inom kort.

Nu har vi resultatet och det är återigen en förbluffande fullträff. Visserligen mindre av ursinne och mer av vuxna funderingar men med precis samma patos där vartenda ord ligger näst intill perfekt tajmat till de snyggt producerade beatsen. Den råa grimekänslan har visserligen med vissa undantag tonats ner – i stället hörs samplingar från exempelvis Sophie Ellis-Bextors »Murder on the Dancefloor« på ett av albumets bästa spår, »Love Me Not«. Skepta sitter fortfarande lika högt som stadigt på den brittiska tronen. Återigen visar han att han är en av landets absolut bästa rappare.

»Ignorance is Bliss« är inte banbrytande på något sätt men lär kunna gå hem hos den bredare publiken. Alldeles oavsett är skivan tillräckligt fantastisk för att ge fortsatt näring åt scenen, till alla de som kämpar för att ta sig upp och som på sikt återigen lär kasta omkull alla föreställningar om hur musik ska låta.




Relaterat

Alla väntar på Skepta