©Sonic / Sampler Media AB 2000-2016 | All rights reserved | Sonic, Box 466, 129 04 Hägersten, Sweden | +46 (8) 702 15 50

annons:
Banner

annons:
Banner

annons:
Banner

div_art_a_square.jpgDIVERSE ARTISTER
A-Square (Of Course): The Story Of Michigan’s Legendary A-Square Records
Big Beat/Bonnier Amigo
Betyg: 8


Den högenergiske eldsjälen Hugh »Jeep« Holland var besatt av rockmusik. Redan som sextonåring förestod han den skivaffär i studentstaden Ann Arbor, Michigan, där Iggy Pop jobbade i kassan. I mitten av sextiotalet startade Jeep boknings- och managementbolaget A-Square (Of Course) som kom att organisera många av de nu väldigt mytomspunna spelningarna med MC5, Stooges och The UP på Grande Ballroom. Snart utvidgades A-Square till att även innefatta skivutgivning. På denna Big Beat-samling möter vi några av de plattor som såg till att det i garagerockkretsar än i dag pratas lyriskt om etiketten.
   Båda sidorna från MC5s härligt dumpunkiga fyrtiofemma »Looking at You«/»Borderline« från 1968 varvas med Prime Movers tidigare outgivna »I’m a Man«, där en ung Iggy Pop bidrar med synnerligen övertygande trumspel och sång. Half-Life låter i »Get Down« som om de har överdoserat på Black Sabbaths »Paranoid« och den folkrock som The Rain presterar i »She’s a Friend« är helt och hållet perfekt. The Thymes bjuder på en lysande tolkning av Gene Clarks »I Found You« och samma grupps version av Neil Diamonds »Love to Love« från 1967 påminner starkt om de produktioner som Wally Tax och Outsiders briljerade med i Holland vid ungefär samma tidpunkt. Allra bäst är The Scot Richard Case med den finurligt arrangerade singelbaksidan »Who’s That Girl« (gruppen kortade senare namnet till SRC för en storbolagskarriär på Capitol).
   Skivutgivningen genererade minimalt med pengar och när de obetalda räkningarna bildade högar tvingades Jeep Holland i början av sjuttiotalet att fly till Boston. Där drev han länge en skivaffär innan han flyttade till Baltimore för att i stället hänge sig åt handel med serietidningar. Jeep hann donera sin enorma skivsamling till New York’s Archive of Contemporary Music innan han dog i mars 1998. Enligt musikarkeologen Alec Palao finns det tillräckligt med material i A-Square-arkivet för att fylla ytterligare minst två samlingar med förstklassig garagerock. Dessutom kommer inom kort en omfattande antologi med The Rationals, vars tolkning av Otis Reddings »Respect« blev A-Squares kommersiellt mest framgångsrika skivsläpp.
L-P ANDERSON
2008-06-10

egenbanner_sonic89.jpg
annons:
Banner
annons:
Banner
annons:
Banner
annons:
Banner
annons:
Banner