©Sonic / Sampler Media AB 2000-2016 | All rights reserved | Sonic, Box 466, 129 04 Hägersten, Sweden | +46 (8) 702 15 50

annons:
Banner

annons:
Banner

annons:
Banner

En bok att lyssna på, vol 1
Av Sonic-redaktionen   
Onsdag 11 mars 2009, 22:43

Vi har nog alla någon eller några gånger listat våra favoritlåtar, album eller singlar. Det har säkert hänt att vi gett upp halvvägs in, ofta vid upptäckten av att det är så många man vill ha med… Och så det här om man uteslutande ska gå efter de som har betytt någonting för en själv personligen eller även väga in hur pass »viktiga« de var för popmusiken på det stora hela? Eller, hua, en kombination?
  Ingen lista någonsin är facit, nej inte ens den man gör själv – eftersom man alltid hinner ändra sig redan innan man klottrat klart. I synnerhet i dag när all musik – ny, gammal, obskyr, sönderspelad, ibland ännu inte utgiven – samexisterar på någorlunda lika villkor, såväl på fysisk skiva som i nedladdad eller streamad form.

  Där historien och nuet möts finns ingen ände.
  Behovet av väl genomarbetade tipslistor har sålunda knappast minskat. Eftersom så gott som all musik är tillgänglig hela tiden går de flesta av oss, hur bra koll man än har, till slut in i en återvändsgränd: vad ska jag söka efter nu?

  Då är det alltid uppskattat om någon man känner skapligt förtroende för kliver in och leder en vidare. 
  marshbok.JPGEn av de roligaste listorna som finns är det cirka sjuhundrasidiga praktverket »The Heart of Rock & Soul: The 1001 Greatest Singles Ever Made« av Dave Marsh. Den rutinerade Creem- och Rolling Stone-pennan gav ut boken 1989 och kom även han att ångra sig en smula över urvalet. I nyupplagan från 1998 vittnar han i förordet om hur han för allt i världen inte kan förstå vad som fick honom att exkludera Sam Cookes »Wonderful World«. (Antagligen var han fullt upptagen med att lyssna på Tina Turners »Private Dancer« och Pretenders »Learning to Crawl«, det är nämligen två album som är aningen överrepresenterade med singlar här.)
  Även om urvalet kanske inte är lika uppnosigt som Marshs grandiosa intention »to question a lot of our assumptions about what makes good and bad pop music and for that matter, what makes something art – good, bad, or at all« är låtkommentarerna lika underhållande som insiktsfulla att det ändå räcker till och blir över.
  Ta bara vad han skriver om Percy Sledge-balladen »When a Man Loves a Woman« (plats 31): »A generation of lovers has treated this number as the ultimate slow dance but it was never that simple. Not only does the singer describe himself ’trying to hold on to your heartless love’, but the song ends with Sledge trying to find a new girl after being played ’for a fool’. But then, it figures his audience would miss the point. Loving eyes can never see.«
  Eller hur han får en att åtminstone överväga en omvärdering av Foreigners gärning i motiveringen till åttiotalshymnen »I Want to Know What Love is« (plats 730): »The Sistine Chapel of cock rock and not only because they were smart enough to recruit the New Jersey Mass Choir and Jennifer Holliday for a taste of gospel authenticity. U2 made the same move but without nearly such mesmerizing consequences, because their song wasn’t so arresting to begin with and because Lou Gramm, given the best tune of his life, can sing rings around Bono any day.«
  Tack vare Sonic kan du nu via Spotify gå in och lyssna på lite drygt åttahundra av de i boken uppräknade singlarna – med start från listans nedre regioner och sedan undan för undan upp till toppen. Från Bruce Springsteen och Donna Summer till The Flying Lizards och Ray Parker Jr, från Prince och Lorraine Ellison till LL Cool J och The Beach Boys, från Charlie Rich och Big Youth till Madonna och Clarence »Frogman« Henry, från Merle Haggard och Culture Club till – voila! – Percy Sledge och Foreigner.
  Man har att göra en stund. Även om man vill hoppa över en del vill man ännu oftare spela somligt annat både två och hundra gånger – inte minst all doowop!

  Kul är det hur som helst, speciellt om man har boken bredvid sig. Är man inte så förskaffad kan man i alla fall följa listan. Att inte samtliga 1001 bidrag går att spela förklaras av att Spotify-katalogen alltjämt har sina håligheter. Till det som saknas helt hör allt med The Beatles och Led Zeppelin men även somligt av betydelse från sådana som Porter Wagoner, Gary »US« Bonds och Joan Jett.

  Fler »En bok att lyssna på«-volymer är förresten att vänta framöver. Att kombinera läsning och lyssning är som bekant något vi på Sonic har vurmat för sedan dag ett.

egenbanner_sonic89.jpg
annons:
Banner
annons:
Banner
annons:
Banner
annons:
Banner
annons:
Banner