©Sonic / Sampler Media AB 2000-2016 | All rights reserved | Sonic, Box 466, 129 04 Hägersten, Sweden | +46 (8) 702 15 50

annons:
Banner

annons:
Banner

annons:
Banner

XENIA KRIISINxk.jpg
Hymn
Luxury/Border
Betyg: 5
 
Det ekar av Kate Bush, Dead Can Dance, Alice Coltrane och kanske också Anna Von Hausswolff. Xenia Kriisin är göteborgska med förflutet i experimentell jazz, »Hymn« är hennes debutalbum. Första singeln »Firearms« rönte uppmärksamhet i våras. Det är lätt att förstå varför, klimatet är precis rätt för den sorts improviserade och fria uttryck i gränslandet mellan pop, jazz och new wave som hon rör sig mellan. Och Xenia Kriisin är en skicklig musiker, den trolska och dova stämningen på singeln präglar hela albumet, punkterat av hennes ofta textlösa sång. På hennes sajt citeras en recensent som skriver att det låter som något man vill lyssna på när man lämnar jordelivet. Jag är dock inte helt säker på att albumet räcker fullt så långt. I mina öron svarar låtarna inte helt upp mot den känslomässiga erfarenhet som artisten arbetar för att förmedla, och som på något sätt är ett måste för att kunna leverera den närmast sakrala, esoteriska upplevelse som titlar som »Psalm« och »Hymn/Playing God« utlovar.

    Resultatet blir att man fäster sig vid den snygga formen snarare än att kapitulera och dras med i djupet. Albumet är ambitiöst och väl genomfört, trots bristen på individualitet i uttrycket märks det att det här är en artist med höga förväntningar på sig själv. »Hymn« siktar mot himlen, men når inte riktigt samma sfär som sina inspirationskällor. Kanske borde den ha siktat in sig på en helt egen del av himlavalvet.
JENNY SÖRBY
2013-09-19

 

»Hymn« släpps 25 september.

egenbanner_sonic89.jpg
annons:
Banner
annons:
Banner
annons:
Banner
annons:
Banner
annons:
Banner