Oddjob: Sumo




ODDJOB
Sumo
Act/Bonnier Amigo
Betyg: 8

Man skulle vara med där i studion. När det börjar koka. Eller vad det nu egentligen gör.
   Hur som helst bildas någon svårförklarlig sorts kemi när de fem gentlemännen i Oddjob cirka vartannat år samlas för att spela in ett nytt album. »Sumo« är deras fjärde i ordningen, det första på det profilstarka och svenskvänliga tyska jazzbolaget Act. Inget ont om föregångarna, samtliga är magnifika, men det här är kvintettens bästa hittills.
   Gruppens fonk är helt egen och soundet lika distinkt som det tycks bottna i ett myller av influenser långt bortom jazzens mest självklara referensramar. Att lyssna på den nya skivan är som att en tidig morgon gå uppför, säg, Tredje avenyn på Manhattan och gata för gata, kvarter för kvarter, bevittna hur stan vaknar till liv och undan för undan förändrar såväl karaktär som tempo. Man blir matt av alla intryck men vill ändå ha mer. Något annat – något man tidigare var obekant med – väntar ju längre fram.
   Här finns väldigt många toner, grepp och rytmer som lockar. Det känns som att Goran Kajfes, Per »Ruskträsk« Johansson, Daniel Karlsson, Peter Forss och Janne Robertson är kapabla till det mesta men också är kloka nog att lägga sin fokus på exakt det som de allra helst vill göra. Av det blir det musik som är egendomligt svår att klä i ord, musik som är egendomligt lätt att tycka om.
PIERRE HELLQVIST
2008-08-26