Diverse artister: The Lost Notebooks of Hank Williams




DIVERSE ARTISTER

The Lost Notebooks of Hank Williams

Egyptian/CMF/Columbia/Sony

Betyg: 6

 

Låt oss säga så här: kan man få med Bob Dylan, Merle Haggard och Alan Jackson – namn som fortfarande uppbär något så i dag sällsynt som en viss exklusivitet, namn som inte dyker upp på varje halvbakad hyllningsplatta – torde man kunna locka in närapå vem som helst.

Ändå står vi här med ett startfält som utöver tungviktarna ovan har med lite för många vanliga dödliga; Sheryl Crow, Jakob Dylan, Norah Jones.

Tänk om så bara de tre hade bytts ut mot, säg, Bon Iver, Paul McCartney och kanske PJ Harvey; hur mycket intressantare hade inte »The Lost Notebooks of Hank Williams«-projektet då upplevts, redan på papperet? Det är långt ifrån säkert att det hade låtit våldsamt mycket bättre, men bara själva ambitionen hade skapat en spänning, eller kalla det friktion, som nu saknas.

»The Lost Notebooks of Hank Williams« rör sig om aldrig inspelade/utgivna gamla låttexter/textskisser av den store countrylegenden som förmågor av i dag fått i uppdrag att sätta musik till.

Att det stora flertalet av artisterna låter exakt som de förväntas göra är i detta fall ingen tillgång, snarare ett problem. Ingen gör bort sig, men man bör leta efter andra skivor om man vill att lyssningen ska vara lika med blixtar och dunder. Dylan, Haggard och Jackson agerar med störst pondus. En nästan överintensiv Jack White visar att han borde ägna mer tid åt honkytonk. Vince Gill och Rodney Crowell utgör en duo lika stabil som Grand Ole Opry-institutionen. Patty Loveless understryker vilken enorm sångerska hon är. Levon Helm har å sin sida inte mycket röst kvar men är den som bäst förkroppsligar upphovsmannens omisskännliga Södern-stolthet.

Detta hade vi kunnat räkna ut i förväg.

Alltsammans hade förstås känts lite mer meningsfullt om någon eller några medverkande hade klarat av, eller åtminstone försökt, att kasta nytt ljus över Hank Williams och hans gärning.

PIERRE HELLQVIST

2011-10-11