Syd Matters: Ghost Days




SYD MATTERS
Ghost Days
Bellevue/Because/Border
Betyg: 7

Det är när jag ser vem Fruitkey är som bitar faller på plats.
   Fruitkey är ett alias för Jason Glasser, amerikansk video- och bildkonstnär som numera bor i Frankrike. Han gör musik också, men mer om det sist i denna recension.
   En svartvit kortfilm som Glasser har på sin hemsida heter »Centaurs Study«. Den visar en kentaur – hälften man, hälften häst – som moloket går framåt med böjt huvud mot en svart bakgrund. Kentauren finns också på en väldigt suddig stillbild på omslaget till »Ghost Days«. Där verkar det som att hästpojken är på väg in i ett skogsparti.
   Syd Matters är också det ett alias, för fransmannen Jonathan Morali. Inför sin fjärde fullängdare stängde han självmant in sig på sin kammare och bröt kontakten med omvärlden. »I wanted to talk about everyday life, about the middle classes without a story of their own«, säger han i pressreleasen om låtskrivandet. Just den världsliga tomheten i dagens samhälle fångar skivan galant, på samma sätt som en musikaliskt besläktad grupp. Kentauren var uppenbarligen på väg in i skogen för att möta de romantiska Rosseau-rockarna Midlake. Albumet låter nämligen väldigt mycket som en nedtonad uppföljare till Denton-bandets lysande »The Trials of Van Occupanther«. Här finns samma akustiska och tidlösa sound, samma känsla för sjuttiotalsvarma och lätt vemodiga melodier som smyger sig på och fastnar.
   Men det finns hela tiden en annan musikalisk aspekt här som jag går bet på att beskriva. Ända fram till det att jag lyckas koppla det jag hör till Jason Glasser och bandet han spelade bas samt cello med i flera år. På »Ghost Days« påminner nämligen Syd Matters en hel del om Clem Snide. Precis som det bandets sångare Eef Barzelay kan Jonathan Morali få fram en skör skönhet med en sångröst som aldrig tar plats.
   Clem Snide och Midlake, alltså. Klart att jag gillar Syd Matters årgång 2008.
ANDERS DAHLBOM
2008-04-22