Mystery Jets: Twenty One




MYSTERY JETS
Twenty One
Rough Trade/Border
Betyg: 8

I takt med att musikhistorien blir äldre, blir yngre generationer alltmer intresserade av dess historieböcker.
   Alex Turners nya album tillsammans med Miles Kane från The Rascals under namnet The Last Shadow Puppets är ett bra exempel, just som Duffys »Rockferry« eller The Shortwave Sets »Replica Sun Machine«. Tre vart för sig vitt skilda album, men med det gemensamt att samtliga fungerar lika mycket som referensbibliotek som popalbum.
   Problemet med detta är uppenbart. Många popband går vilse i en djungel av referenser och blir i slutändan lika intressanta som sågspån. Deras primära målgrupp – yngre livsstilsbejakande konsertbesökare – väljer andra, mer framåtsyftande band. Och den mest köpstarka gruppen – äldre, skivsamlande män – går hellre tillbaka till backkataloger än till ännu ett ungt band i randiga kläder och golvmoppar på huvudet.
   Men fördelarna överträffar nackdelarna. Att lyssna på ett popband som Last Shadow Puppets är till exempel givande i fler än en bemärkelse, eftersom musiken fungerar som vägkarta såväl fram som tillbaka i musikhistorien. Till skillnad från för tio år sedan, då brittiska popband som Northern Uproar, Shed Seven och Embrace aldrig gick längre än fem år tillbaka i tiden, fungerar dagens brittiska popmusik, från Lily Allen till The Guillemots, som katalysator för en bred pophistorisk överblick.
   Allt detta blir tydligt när man lyssnar på twickenhamkvintetten Mystery Jets andra album »Twenty One«.
   Sedvanligt förpackad som målgruppsinriktad musik för tonåringar är det därutöver något så ovanligt som ett mångbottnat popalbum. Musiken är visserligen referensrik – man kan med fördel spela rock-memory med varje enskild melodi – men Mystery Jets framför sina melodier med en elegans vars like man bara hör undantagsvis i ung brittisk popmusik numera. Trots att musiken hela tiden syftar till någonting annat – singeln »Young Love« är rentav identisk med Adam Schlesingers ledmotiv till Marc Lawrence romantiska komedi »Music and Lyrics« – så förblir de angelägna för att de förhåller sig till historien med en tolvårings nyfikenhet, upptäckariver och entusiasm.
   »Young Love«, »Half in Love with Elisabeth« och »2 Doors Down« hör samtliga till de mest smittsamma popsånger jag hört hittills i år.
NIKLAS ELMÉR
2008-04-22