The Week That Was: The Week That Was




THE WEEK THAT WAS
The Week That Was
Memphis Industries/Cooperative/Bonnier Amigo
Betyg: 8

Det kommer sällan på tal, men Peter Gabriels första album efter avskedet från Genesis är nästan lika bra som Paul Simons »Graceland«.
   »Solsbury Hill« må vara sönderspelad, jag älskar den likafullt. Om jag hör den vid exakt rätt tillfälle, eller fel för den delen, väcker den känslor i mig som popmusik bara undantagsvis väcker numera. Det är kanske nostalgi, må så vara, det är fortfarande en perfekt poplåt – till fulländning arrangerad och med en bitterljuv text som visserligen handlar om Gabriels farväl till Genesis, men som utanför sitt sammanhang blir en lovsång till mänsklig värdighet och självrespekt. »I will show another me/Today I don’t need a replacement«.
   Peter Brewis är en av medlemmarna i underskattade Field Music, tillsammans med bland annat sin bror David. De två album Field Music hittills gett ut är båda utmärkta och förtjänar en publik långt bortanför de snäva kretsar som hittills upptäckt bandet. Efter »Tones of Town« från i fjol tog de en paus på obestämd tid som fortfarande pågår, och som föranlett soloutflykter från såväl David som Peter.
   I väntan Field Musics snara återförening gör Peter Brewis, under namnet The Week That Was, ut popmusik på egen hand som inte kan jämföras med någon annan än den från bland annat Peter Gabriels tre första, obetitlade men numrerade, soloalbum.
   Melodierna och arrangemangen till »The Airport Line« och »Yesterday’s Paper« är lika storslagna, vackra och ödesmättade som de på Gabriels »1«, men minner också om Electric Light Orchestras »A New World Record«, Beatles »Revolver« och detaljrikedomen hos tidiga Devo. Också som textförfattare firar Brewis triumfer – flera av låtarna rymmer humoristiska och socialrealistiska iakttagelser som tangerar den bästa brittiska dagstidningsjournalistiken.
   Det är ett intelligent och ovanligt uppfinningsrikt debutalbum, och ytterligare ett bevis för att 2008 är ett ovanligt bra år för popmusik.
NIKLAS ELMÉR
2008-09-23