Amp Fiddler: Afro Strut
AMP FIDDLER
Afro Strut
Genuine/PIAS/Border
Betyg: 5
Hårdraget finns det tre kategorier av artister: först de som i princip bara recensenter och musiker gillar, sedan de som recensenter, musiker och alla andra gillar, och så de som bara alla andra gillar.
Här är en representant för den första kategorin; sådana artister som ofta definieras utifrån hur många instrument de behärskar, hur många spännande samarbeten de haft med respekterade musiker och hur pass smart de blandar genrer med varandra.
Detroit-knutne Amp Fiddler är ett praktexempel med sina utsvävningar inom house, jazz, soul, hiphop och p-funk, och goda vitsord från alla producenter han jobbat med.
Amp Fiddlers andra soloalbum, »Afro Strut«, är visserligen stilmässigt mer varierat än debuten »Waltz of a Ghetto Fly«, men känns ändå som en besvikelse. Efter det fina och inte så lite Sly Stone-orienterade förra albumet från 2004 slirar han denna gång ut i baktakter, plojfunk och vaudevillejazz och får även med en sväng av Marvin på avslutande »Hustle«. Den stilmässiga splittringen bidrar konstigt nog till att göra »Afro Strut« mer opersonlig än debuten, även om tanken säkert var motsatsen.
En del går att skylla på låtmaterialet, som definitivt är klenare – här finns inget som kan mäta sig med den episka »Love & War« eller vackra »Unconditional Eyes« från föregångaren. I sin iver att leva upp till alla sina fina meriter, att spela ut hela sitt register och göra »det experimentella albumet« har han tappat helhetskänslan. Och därmed kanske även chansen att nå ut till alla andra.
NICOLA PRYKE
2006-09-15