Pelle Carlberg: The Lilac Time




PELLE CARLBERG
The Lilac Time
Labrador/Border
Betyg: 5

För tio år sedan var den vanligaste frågan en svensk musikkritiker kunde få: varför är svensk popmusik så stor i Japan?
   I dag vet vi varför – Sverige är Japan.
   Ingen annanstans än i Stockholm och Tokyo är brittisk och amerikansk popmusik större och mer inflytelserik än sina inhemska konkurrenter. Ingen annanstans åtnjuter Lloyd Cole och Morrissey samma kraftigt överdrivna legendstatus och ingen annanstans är medellivslängden för tidstypiska påfund som tamagotchin, crunk och mockasiner på fullvuxna män så kort.
   Svensk popmusik vill inget hellre än att slippa vara svensk, japansk popmusik vill inget hellre än slippa vara japansk – i båda länderna är inhemsk populärkultur utländsk.
   Problemet med »The Lilac Time«, Pelle Carlbergs tredje album på egen hand efter uppbrottet från nittiotalsfenomenet Edson, är detsamma som med nio av tio band på det svenska skivbolaget Labrador, samtliga oproportionerligt populära i Japan, Korea och Taiwan. Om man redan äger Lloyd Coles »Rattlesnakes«, om man aldrig uppskattat Sarah Records eller Stuart Murdochs lyrik – varför ska man ägna en halvtimme åt ord- och referensrik popmusik med rötterna i Uppsala?
   »The Lilac Time« är dessvärre inget undantag. Om det inte vore för strategiskt utplacerade svenska tidsmarkörer, om Carolas första deltagande i Melodifestivalen och Ingvar Oldsberg, skulle jag sannolikt ha misstagit det för ett album med Ally Kerr – en skotsk sångare vars huvudsakliga inspirationskällor är svenska band som gillar skotska band. Bara enstaka detaljer avslöjar alltså att »The Liliac Time« skapats av en medelålders man numera bosatt i Stockholm, som vuxit upp med brittisk popmusik, och inte tvärtom.
   Det är svårt att ha några principiella invändningar mot »The Lilac Time«, men eftersom ingenting på skivan avslöjar något om upphovsmannen bortom hans gedigna skivsamling, underfundiga ordvändningar eller oklanderliga skolengelska är det lika svårt att verkligen älska den med hela hjärtat.
NIKLAS ELMÉR
2008-08-26