Ballboy: I Worked on the Ships
BALLBOY
I Worked on the Ships
Pony Proof/Border
Betyg: 4
I en intervju förklarade skivbolaget Creation Records grundare Alan McGee varför Glasvegas var Skottlands främsta band sedan The Jesus And Mary Chain.
Alla andra band låter som miniatyrversioner av The Pastels.
Huruvida han hade rätt eller inte är kan säkert diskuteras, men det är intressant att så många band från Skottland, ett land på många sätt påverkat av såväl religiösa som politiska motsättningar, inte i större utsträckning präglats av miljön de kommer ifrån.
Ballboy kommer från Edinburgh, och deras musik är lika urskillningslöst världsfrånvänd som en viss kategori popmusik från Skottland av tradition alltid varit.
Såväl texter som melodier på »I Worked on the Ships« är brådmogna syskon till Stuart Murdochs vardagsbetraktelser från tidiga singlar med Belle And Sebastian som »String Bean Jean« och »I Know Where the Summer Goes«. »Cicily« låter rentav stundtals exakt som »Expectations« från Belle And Sebastians första album »Tigermilk«.
Vi kan den här sortens skotska poplyrik utan och innan vid det här laget. Vi behöver inte ens ha hört Ballboys »I Worked on the Ships« för att kunna relatera till texternas idévärld.
Alltid är det någon som ska bjuda någon på te i en lägenhet tapetserad med referenslitteratur. Alltid är det någon som efterklokt tittar tillbaka på en akademisk utbildning och önskar att de kunnat få en medelmåttig tentamen ogjord.
Att Gordon McIntyre inte är en lika intressant textförfattare som Stuart Murdoch må vara hänt. Problemet med »I Worked on the Ships« är snarare att skivan även oberoende av sin lyrik låter obegripligt mycket som de allra flesta popband från Skottland.
Som en miniatyrversion av The Pastels.
NIKLAS ELMÉR
2008-10-07