Jarvis Cocker: Further Complications
JARVIS COCKER
Further Complications
Rough Trade/Border
Betyg: 5
I förra veckan, som ett enda stort hallabaloo inför sitt nya album, intog Jarvis Cocker ett galleri i centrala Paris.
Sex dagar i rad, mellan klockan tolv och sju på dagen, skulle han och hans band bland annat repa och improvisera fram låtar utifrån fraser och ord från besökarna, ackompanjera yoga-, pilates- och aerobicpass samt bjuda in franska skolbarn och alla som ville till att spela och leka med honom.
Allt bara för att, tror jag, sätta in livemusik i nya sammanhang och senare i veckan försöka komma fram till om musik, nu när skivindustrin tycks gå mot en ofrånkomlig död, ska kunna gå tillbaka till att bli en ren konstform igen. Eller om den redan är förlorad och bara kommer att vara något du får med på köpet när du skaffar ny mobiltelefon.
Det hela lät intressant.
Tills jag surfade in på Cockers hemsida, där allt som skedde i galleriet sändes live.
Det var inte lika kul att se britpoperans kanske mest intellektuella röst, som innan spektaklet sagt sig ha varit oerhört fascinerad av musikens framtid och dess anpassning till det nya postkapitalistiska gratissamhället på internet, här mest bara stå och jamma med sitt band i all oändlighet.
»Further Complications«, Cockers andra soloalbum, är lite av samma melodi.
Det ser hyperintressant utifrån texthäftet, där han alltmer liknar det oförutsägbara och naiva hos sin svenska motsvarighet Olle Ljungström.
Men musikaliskt är det överlag en smått hopplös pubrockhistoria.
Bortsett från midtempoballaderna »Leftovers« och »I Never Said I Was Deep« samt den avslutande Glass Candy-samplande sången »You’re in My Eyes (Discosong)«, som handlar om hans nyligen kraschade äktenskap med den franska stylisten Camille Bidault-Waddington, tycks tankarna ha varit någon annanstans.
Förhoppningsvis på det som jag och många med mig väntar på.
Hans första bok.
MARCUS JOONS
2009-05-12