The Amazing: Wait for a Light to Come




THE AMAZING

Wait for a Light to Come

Fashionpolice/Bonnier Amigo

Betyg: 7

 

Inom kort firar de senaste tio årens mest inflytelserika svenska popalbum tio år. När Gustav Ejstes, för den breda allmänheten mer känd som frontman i Dungen, gav ut sitt andra album »Stadsvandringar« var vi få som anade hur betydelsefullt det skulle visa sig bli för svensk popmusik, men om man lyssnar på skivan i dag hör man hur instrumentell den varit för en hel generation svenska popmusiker. Håkan Hellström spelade in sin karriärs enskilt viktigaste album »Ett kolikbarns bekännelser« efter att Dungen lånat sin karaktäristiska tvärflöjt till skivan och Anna Järvinens andra album »Jag var bland molnen« hade varit omöjligt utan det ljudlandskap, med blinkningar hela vägen tillbaka till inspelningar av såväl Ralph Lundsten som Träd, Gräs och Stenar, som Dungen lade som ett eftersträvansvärt sympatiskt raster över sin musik.

Stockholmsbandet The Amazing, med medlemmar från bland annat Anna Järvinens band och gitarristen Reine Fiske från just Dungen, är inte lika medvetet progressiva som Dungen. I stället för att som Gustav Ejstes gjuta nytt liv i sina förebilder genom att ta vägen via hiphop och jazz har de på sitt andra album valt att ställa ut femton överblivna stilleben från Nick Drakes »Pink Moon« för allmän beskådan på en öde sydsvensk åker. Det kan se fantastilöst ut på papperet, men eftersom The Amazing är så formsäkra kommer de ofta förvånande nära ett eget uttryck. Minialbumet »Wait for a Light to Come« är ytterligare ett exempel på hur uppsluppen svensk popmusik blivit under de senaste tio åren. När Christopher Gunrup sjunger att han är en ö, oberoende omgivningen runt omkring honom, i »Island« kommer han närmare sanningen än kanske är medveten om.

NIKLAS ELMÉR

2010-04-13