Originalljudet: Originalljudet
ORIGINALLJUDET
Originalljudet
Kalligrammofon
Betyg: 7
En teaterscen. Föremål utplacerade här och där. Stolar, bord, trädgårdsredskap, en verktygslåda, smutstvätt, en säng, paraplyer, femtiotalsporslin, en bilkarta över Västerbotten. Ett middagsbord är dukat – men ingen äter. Några flugor betraktar en tårta. Instrument ligger på golvet: dragspel, fiol, kontrabas, trumpet, saxofon, basklarinett. Ett piano, gammalt, med en pinnstol. Var är människorna? Jo, de kommer efter ett tag, rör sig sakta, säger inte ett pip men börjar spela, vingliga polskor, jazzdoftande ballader, cirkusmelodier som inte kan bestämma sig vart de ska ta vägen.
Med tanke på Kalligrammofons tidigare utgivning hade jag väntat mig någon slags elektronisk musik, kanske med dronefärger, signaler som irrar runt i ett stort rum. Men Originalljudet är någonting helt annat, en samling musikanter som hamnat i Stockholm, någon jobbar med teater, har rötter i hardcoreband, eller studerar på musikhögskola. Det är lika mycket landsbygdsdrömmar som sen natt i storstaden.
Det finns paralleller med Matti Byes musik. »The Oral Solution (With Pear)« påminner om det amerikanska bandet Tin Hat Trio med fiol och dragspel som ledande instrument. På »Limping Satie Medley« singlar välbekanta Satie-melodier ut ur en trumpet. »The Chair, the Wheels, the Chaos« accelererar på slutet i en kort, intensiv jakt där allt snurrar runt och runt och runt. Annars är det lugn musik. Avvaktande. På ett positivt sätt. Det är som att vänta på att någonting ska hända, utan att veta vad som kommer att ske. En väntan på berättelser, som finns i luften, men det går inte att stressa fram dem – de kommer i sinom tid.
PM JÖNSSON
2010-05-18