Jonny: Jonny




JONNY

Jonny

Turnstile/Border

Betyg: 6

 

När de splittrades för snart fem år sedan hade Gorky’s Zygotic Mynci från Wales ägnat närapå två decennier åt att bli lite bättre, lite mer perfekta, för varje album de gav ut. På sin sista skiva, kongenialt döpt till »Sleep/Holiday«, fulländade de sin formel. Sånger som »Shore Light« och »Country« var starkt präglade av Fairport Convention, Simon & Garfunkel och Van Morrison, men framför allt av en kompromisslös stolthet över att inte vara på väg på någonstans, över att på album efter album bara fortsätta att leva och verka i samma musikaliska universum som de verkade i redan på sitt första album.

Det enda band Gorky’s Zygotic Mynci hade någonting gemensamt med, som precis som dem blivit lite bättre och lite mer perfekta för varje album, var Teenage Fanclub från Glasgow i Skottland. På sitt nionde album, »Shadows« från i fjol, fulländade de sin formel. Sånger som »Baby Lee«, »Shock and Awe« och »Sweet Days Waiting« var inte bara tre av fjolårets vackraste popsånger, utan tre av de vackraste popsånger som skrivits över huvud taget.

I ljuset av deras gemensamma beröringspunkter framstår det som fullt naturligt att Euros Child från Gorky’s Zygotic Mynci och Norman Blake från Teenage Fanclub spelat in ett album tillsammans under namnet Jonny. Men i stället för att bli dubbelt så bra av att arbeta tillsammans överraskar frontmännen i två av musikhistoriens mest älskvärda popband med att bli hälften så bra. Hälften så formsäkra, hälften så ambitiösa, hälften så intressanta. Utöver »Circling the Sun«, med en bitterljuv melodi som drivs framåt av lika bitterljuva doowopkörer, kommer ingenting på deras första album tillsammans i närheten av den tidlösa och fullständigt självklara popmusik de under två respektive tre decennier spelat in på skilda håll.

NIKLAS ELMÉR

2011-02-01