Architecture In Helsinki: Moment Bends




ARCHITECTURE IN HELSINKI

Moment Bends

Modular/Cooperative/Cosmos

Betyg: 6

 

Architecture In Helsinki är som kanske bekant inte alls finländare utan en smart kvintett från Melbourne med drygt tio år och tre album på nacken. Senaste skivan kom 2007 och jag hade nästan hunnit glömma bort deras existens.

Tydligen har de jobbat på detta fjärde album i hela två års tid, och går ut hårt med uttalandet att det är 2011 års »första stora modernistiska album« (vad nu det betyder) och att det är »albumet de väntat hela livet på att göra«.

Men jag har osedvanligt svårt att ta till mig det här. Den hårt Annie-doftande singeln »That Beep«, som kom redan 2008, finns med men känns lite apart i sammanhanget. Och gammal, ärligt talat. Långt bättre är då nya singeln »Contact High«, med härligt elektroniskt stuns och falsettsång. Som ett möte mellan Hot Chip och landsmännen Cut Copy.

Öppnande »Desert Island« är också ett charmtroll, balanserande på precis rätt sida om Ace Of Base-lik lightreggaepop å ena sidan och Death Cab For Cutie-melankoli å den andra. Balanserar gör också »Yr to Go«, som om man vill vara elak mest låter som en snabbare »Last Christmas«. Och På »Sleep Talkin’« plockar de fram gitarrerna och sjutiotalsharmonierna, med förvånansvärt bra resultat. Medan favoriten »Everything’s Blue« doftar finaste Bee Gees-disco.

Annars är det ett huvudsakligen elektroniskt framdrivet popalbum som oförfärat och ofta lyckosamt flörtar med de mest skilda – och okreddiga – historiska popreferenser. Men, det är ingen tacksam tid att släppa »sin stora skiva« just nu. Inte om man är från Melbourne. Nämnda grannar Cut Copy har ju precis släppt årets australiska platta, den briljanta »Zonoscope«.

PATRIK LINDGREN

2011-04-12