SBTRKT: SBTRKT





SBTRKT

SBTRKT

Young Turks/Playground

Betyg: 8

 

Han framträder konsekvent gömd bakom färggranna exotiska tribal-masker men lär härstamma från det mer alldagliga södra London och är sannolikt identisk med en viss Aaron Jerome, som gett ut en del soulstänkta nujazzsaker.

Som SBTRKT, uttalat »subtract« förmodar jag, hör han dock hemma i en något svårdefinierad sfär någonstans mellan Zomby, Katy B/Benga-Skream-kretsen, The XX och James Blake. Eller annorlunda uttryckt, i en slags skärningspunkt mellan garage, dubstep och den yviga ny-electro som brukar kallas funky.

Att en av hans första skivor var en piratutgiven mash-up av Goldies klassiker »Timeless« och »Inner City Life« känns också fullt logiskt – SBTRKT:s signum är rått avskalade rytmer i kombination med luftiga klanger och souliga melodier.

Och efter en rad EP-släpp och remixer (Tinie Tempah, M.I.A., Basement Jaxx) kommer nu den stjärntippade producentens debutalbum, elva spår av vilka merparten förgylls av gästvokalister – oftast Sampha (vars väna soulröst påminner en hel del om James Blake) men också på flera håll Jessie Ware (som även sjunger på brännheta Jokers nya 4AD-singel »The Vision«) – och på singeln »Wildfire« har ni kanske redan hört allas vår egen Yukumi Nagano från Little Dragon i en inspirerad tagning.

Det tar en stund att komma in i skivan, som emellertid är relativt sammanhållen med tanke på hur vitt nämnda tidigare utgivningar spretat. Inledande instrumentalen »Heatwave« drar åt det 8-bit-blippiga hållet, men på »Hold on« börjar jag direkt tänka på SBTRKT som en upptempoversion av James Blake, inte bara för vokalisten Sampha utan även musikaliskt. Den känslan återkommer i flera spår, nästan så att det blir lite störande.

»Wildfire« bryter av och kommer in som en tidig höjdpunkt, det är en låt som riskerar att överglänsa det mesta på Little Dragons kommande album. Även sångerskan Roses Gabor gör ett gästspel på den i sammanhanget lättsamma »Pharoahs«.

Albumet slutar ungefär som det började, med den instrumentala och tillbakalutat upplyftande »Go Bang«, full av sprudlande synthar, burrande basar och delikat brutna rytmer. Jerome är verkligen knivskarp som producent, vet hur man får ganska komplexa saker att kännas enkla och självklara. Någon har också kallat honom för en 2010-talets Timbaland.

Trots att jag verkligen gillar såväl SBTRKT som den här skivan är det lite synd att den har fått präglas så mycket av vokalisten Sampha, tillika producent i eget namn. Jag hade gärna sett fler instrumentala spår eller annars större variation bland gästsångarna.

Likväl en stark och oerhört lovande debut.

PATRIK LINDGREN

2011-06-21

 

»SBTRKT« släpps 27 juni.