The Sound Of Arrows: Voyage




THE SOUND OF ARROWS

Voyage

Skies Above/Geffen

Betyg: 8

 

»Ett fullängdsalbum kommer hösten 2008«, hette det på våren det året i indieetiketten Labradors pressutskick när debutsingeln »Danger!« släpptes. Så blev det inte riktigt. Någonstans på vägen insåg någon att den där förvisso smarta indiekostymen skulle bli alldeles för trång för den här duon.

Så när debutalbumet nu kommer tre år senare är det genom ett stort internationellt bolag och lanserat med självsäkra muskler. Och The Sound Of Arrows ser ut att få medial uppbackning av viss tyngd, som när tunga sajten Popjustice nyligen kallade skivsläppet för »one of the major pop events of 2011«.

Musikaliskt har det också hänt en del. Sound Of Arrows hittade sig själva någonstans mellan de följande singlarna »Magic« och »Into the Clouds«, vilket placerar Stefan Storm och Oskar Gullstrand i ett slags moderniserat Erasure/Pet Shop Boys-landskap, kryddat med en påtagligt svensk nollnolltalspopfeeling och ibland en del italodisco-vibbar.

Och det är bara att kapitulera inför detta debutalbum. Så oantastligt snyggt in i minsta detalj, späckat av poppärlor som skulle platsa, och till och med sticka ut, på vilken som helst av nyssnämnda förebilders skivor.

De öppnar med gamla »Into the Clouds«, som hör till de låtar som andas mest svensk samtidspop i stil med The Embassy och The Tough Alliance. »Wonders« doftar en del Kleerup men framme vid »My Shadow« landar vi kanske lite väl övertydligt i Pet Shop Boys trakter.

Charmigast på skivan är nog nämnda »Magic«, vars barnkörer gissningvis kommer från den provocerande välartade parallellklassen till Justice snorungar i »D.a.n.c.e.«. Medan »Conquest« låter som ett Ace Of Base som är bra, alldeles på riktigt bra.

Ett av årets bästa svenska popalbum. Återstår att se om världen verkligen kommer att upptäcka det.

PATRIK LINDGREN

2011-11-01