Närmare går inte att komma






 

Markus Larsson verkar få fortsätta att vänta på Sverige-konserter med Sade. Tur då att det finns lysande substitut. Som den helt nya DVD-versionen av albumet »Lovers Live«.

 

Sade har just givit ut »Lovers Live«, ett utmärkt livealbum. Men den som vill lyssna på hennes definitiva livedokument bör kolla upp DVD-utgåvan med samma namn. Den ger en utförligare bild av vad publiken fick uppleva under Sades korta USA-turné ifjol. DVD:n innehåller nämligen 22 låtar, CD:n rymmer endast 13.

Rent estetiskt skiljer sig inte Sades senaste show speciellt mycket från den hon presenterade på »Love Deluxe«-turnén och som senare dokumenterades genom videon »Sade Live« , 1994. Sades kärntrupp, bestående av basisten Paul S Denman, multiinstrumentalisten Stuart Matthewman och Andrew Hale på klaviatur, är intakt och förstärkta av percussion, kör, trummor och gitarr. Allihop påminner som vanligt om oklanderligt klädda maffiamedlemmar. Scendekoren är spartansk och ljuset och den stora bildskärmen färgar och förstärker musikens subtila skiftningar med små, mycket enkla medel.

Men den här gången har Sade Folsade Adu sin senaste och allra främsta skiva i ryggen. Spåren från »Lovers Rock«, däribland »Immigrant Song«, »Every Word«, och »King of Sorrow«, överträffar gamla hits som »Smooth Operator«, »The Sweetest Taboo« eller den tidiga singelbaksidan »Redeye«. Dessutom förfogar hon numera över två av de bästa låtarna som gjorts på ungefär tio år.

 

Den ena av dem är givetvis »By Your Side«, mästerverket som på drygt fyra minuter sammanfattar allt Sade velat säga och förmedla sedan genombrottet 1984 med skivan »Diamond Life«. Det brukar heta att artister som Otis Redding, Aretha Franklin, Michael Jackson och Prince vidareutvecklat soulmusiken. Sade nämns alldeles för sällan i sådana sammanhang, även om historieskrivningen förbättrats avsevärt på senare år. Al Green och producenten Willie Mitchell tog genren till en ny sensuell nivå i början av sjuttiotalet och Sade lyckades göra om samma bedrift drygt tio år senare. Och tack vare »By Your Side«, som släpptes år 2000, fortsatte hon att vara ett djupt suggestivt alternativ till all annan r’n’b, pop, rock eller blues.

»By Your Side« är lika älskad på Jamaica som av kritvita, psykedeliska popband från Los Angeles (förhoppningsvis har ni inte missat Beachwood Sparks lysande cover). Det är väldigt få moderna soulartister som lyckas influera och förena så vitt skilda läger. Sades unika särställning kan över huvud taget jämföras med Van Morrisons – en sorts själsfrände som år efter år finslipar sin grundformel, avskild från resten av omvärlden.

Sades version av »By Your Side« på »Lovers Live« är inget annat än förtrollande. Allt är inspelat under två kvällar förra september, precis efter terrorattackerna i New York, och det blir väldigt tydligt att låten borde ha den upphöjda status som Enrique Iglesias »Hero« fått efter att World Trade Center kollapsade. Enrique kommer givetvis inte i närheten av Sades tröst och lindring.

 

Det andra, riktigt tidlösa mästerverket heter »It’s Only Love That Gets You Through«, en lågmäld, psalmliknande viskning om kärlek och hopp. Den spelas allra sist efter en plågsamt melankolisk och mäktig tagning av »Is It a Crime«. Eftertexterna börjar rulla och gryniga bilder av åskådare med rosor i händerna flimrar sakta förbi. Det är så fulländat, så vackert…

Kanske hade aldrig DVD:n »Lovers Live« känts lika speciell i fall Sade besökte Sverige lite oftare, men sådana planer verkar inte stå uppskrivna på schemat. Den fungerar dock som ett välgjort substitut. Närmare än så här kommer man inte en av våra allra, allra största artister, såvida man inte löser en biljett och sätter sig på någon av bänkraderna framför scenen.