Vägen in i countryn går via lumpboden
Frågar ni mig är det varken med svindyra Hank Williams-boxar eller roligt betitlade Trace Adkins-skivor man ska inleda sin countryrelation.
Nej, det bästa man kan göra – för att enkelt, kvickt och billigt bilda sig en uppfattning vilka artister man tycker bäst om, vilka låtskrivare man ska hålla utkik efter och vilken sorts country (bluegrass, honkytonk, Nashville sound, countrypolitan, etc) man är mest mottaglig för – är att traska in i första bästa lumpbod eller second hand-affär och leta efter löjligt billiga countrykompilationer på vinyl.
När intresset för countrymusik växte på sextio- och sjuttiotalet, som en följd av världsframgångarna för Jim Reeves, Johnny Cash, Tammy Wynette, Charlie Rich, för att bara nämna några, vräkte skivbolagen ut simpelt förpackade LP-samlingar som i dag inte har något större samlarvärde. Countrymusik i allmänhet har ju, som tur är, inte utsatts för samma snobberi och hisnande prisstegring som vi hittar inom soulmusiken. Det går faktiskt att finna vintage George Jones, Loretta Lynn och Faron Young för i princip inga pengar alls; det är aningen svårare att göra detsamma med, säg, Sam Cooke, Fontella Bass eller O.V. Wright. Det beror nog till stor del på att country fortfarande är nedvärderad som genre. Vilket bara gör det roligare och lättare för oss som är fast i träsket.
Nedan tipsas om tio utgåvor den nyfikne kan spana efter, ingen av dem bör betinga mer än tio spänn – med möjligt undantag för Reader’s Digest-boxen. Hittar du alla får du sålunda bästa tänkbara introduktion till countrymusiken för inte mycket mer än en sketen hundring.
THE BIG COUNTRY – COUNTRY SPECTACULAR! 24 ALL TIME GOLD HITS
Dubbel-LP som dokumenterar Mercurys magnifika sextio- och sjuttiotalsstall inom countrysvängen. Under ledning av Shelby Singleton och Jerry Kennedy blev bolaget ledande på området under senare delen av sextiotalet och tidigt sjuttiotal. Visst, Epic hade under Billy Sherrills styre fler och större crossoverhits, men ingenstans lät countryn bättre än hos Mercury (och underetiketten Smash).
Här varvas lätt bortglömda juveler som »Weakness in a Man« med Roy Drusky och Faron Youngs »Unmitigated Gall« med låtar som ofta dyker upp på samlingar av den här sorten, exempelvis Flatt & Scruggs virvlande bluegrassuppvisning »Foggy Mountain Breakdown« och Dave Dudleys truckerklassiker »Six Days on the Road«. Här finns också pålitliga ess i storform – George Jones i »Aching, Breaking Heart«, Roger Miller i »Dang Me«, Tom T. Hall i »I Washed My Face in the Morning Dew«, Leroy Van Dyke »Your Money« – liksom old school-prylar som Jimmie Skinner och Mother Maybelle Carter.
24 COUNTRY AND WESTERN FAVOURITES
Trots att de flesta av den här sortens lågprisutgåvor inte har liner notes finns för det mesta ändå massor av nödvändig informtion. I regel avbildas nämligen ett eller flera skivomslag med varje medverkande artist, varför man på så vis får besked om vart man härnast ska styra sina steg. Skivomslagen är dessutom så granna att man kan bli sittande i timmar och titta på alla färgstarka dräkter och mönster. Det händer att min flickvän hittar mig sittande i vardagsrummet med en massa vinylkonvolut framför mig. När hon undrar vad jag sysslat med där på golvet i tre timmar lyder mitt svar ofta ungefär så här: »Vill ha… Vill ha… Vill ha… Porter Wagoners Nudie-kostymer… Vill ha.«
Så är bland annat fallet med den här Mercury-samlingen. Huvudsakligen rymmer denna dubbel-LP rutinerade rävar som Faron Young, Roger Miller, George Jones, Rex Allen, etc, men det nya låtskrivargarde som i slutet av sextiotalet gav countrymusiken viss singer-songwritersensitivitet representeras i låtskrivandet. Bland annat gör Dave Dudley Tom T. Halls »I Washed My Face in the Morning Dew« och Roy Drusky är tidigt ute med att tolka Kris Kristofferson i »Jody and the Kid«.
BLUE RIBBON COUNTRY VOL.II
En annan dubbel-LP, denna gång är det Capitols inte heller så oävna countrydivision som presenteras, med betoning på sent sextiotal och tidigt sjuttiotal. Här märker man hur den hårdföra honkytonk som så framgångsrikt representerade Capitol i början och mitten av sextiotalet alltmer får prägel av den tidstypiska, slicka countrypolitan-trenden. Till och med en hårdhudad veteran som Wynn Stewart låter uptown. I övrigt hörs drösvis av excellenta spår med kungligheter som Merle Haggard, Buck Owens, Charlie Louvin, Sonny James, Ferlin Husky och, bäst av allt, Jeannie C. Rileys feministanthem »The Price I Pay to Stay«.
COUNTRY HITS
Undertiteln »32 Original Golden Country Hits of the 40’s, 50’s, 60’s and 70’s« förklarar vad det handlar om. Denna dubbel ger en gedigen historisk överblick på Capitols countryhistoria – från Tex Ritter, Roy Acuff och Hank Thompson förbi Louvin Brothers och Buck Owens fram till Bobbie Gentrys dramatiska american gothic-noveller. Massor av bra låtar, förstås, och en excellent guide till de riktigt stora låtskrivarna: Leon Payne, Autry Inman, Harlan Howard, Bill Anderson, Willie Nelson, med flera.
TOP COUNTRY
Trippel-LP-låda som växelvis består av Capitol- och Mercury-prylar från i huvudsak sent femtiotal och tidigt sextiotal. Det betyder att klassiker som Jimmy Deans »Release Me«, Glen Campbells »A Satisfied Mind«, Flatt & Scruggs »Foggy Mountain Breakdown«, George Jones »Heartaches By the Number« och Roger Millers »Engine, Engine #9« samsas jämte lite mer bortglömda prylar som Bobby Bares tumultartat svängiga inspelning av Buck Owens-hiten »Down on the Corner of Love«, Jerry Lee Lewis-idolen Del Woods pianoboogie »Down Yonder«, Buck Owens förbisedda »If You Ain’t Lovin’ (You Ain’t Livin’)« och Roy Acuffs monumentala »Oh, Those Tombs«, som nog är det mest skräckinjagande som fästs på skiva. Andra medverkande: Jerry Lee Lewis, Patsy Cline, Jean Shepard, Charlie Louvin, Hank Thompson, med flera.
THE BEST OF COUNTRY AND WEST
Under Chet Atkins ledning styrde RCA in skutan på det som kom att kallas Nashville Sound, som med stor kommersiell framgång ersatte gamla tiders hardcore-fioler mot softa stråkar, tonade ner steelgitarrerna och la på lager på lager av fluffiga körer. Ja, en sorts förlaga till Billy Sherrills maffiga countrypolitanproduktioner. Inte sällan löpande band-mallat och sött in i absurdum, men ibland sensationellt förföriskt i all sin kitschiga prakt.
På denna enkel-LP finns godbitar som Skeeter Davis suicidala ballad »The End of the World« och Chet Atkins egen hawaiiwesterninstrumental »Freight Train«. Såväl Norma Jeans fyndiga »You’re Driving Me Out of My Mind« som Connie Smiths »In My Baby’s Arms Again« är popcountry av bästa märke. Och standards som »Please Help Me I’m Falling«, »Green Green Grass of Home«, »The Streets of Baltimore« och »Detroit City« ges här i sina definitiva versioner av, i tur och ordning, Hank Locklin, Porter Wagoner, Bobby Bare och Charley Pride.
COUNTRY CAPITAL
En av de roligaste grejerna med countrymusik är att det snart blir en grej att leta efter låtskrivare. Ser man att Tom T. Hall, Jerry Chesnutt, Harlan Howard, Hank Cochran, Liz Anderson, Glenn Sutton, Kris Kristofferson, Mickey Newbury, John Prine, Bill Anderson eller någon annan favorit har med en låt på en skiva är det liksom bara att slå till. Man börjar samla på låtskrivare, och tolkningar av deras material.
Den här tjugofem spår täta enkelsamlingen gav mig tidigt en uppfattning om att det är värt mödan att lägga extra vikt vid låtar skrivna av sådana som Kris Kristofferson (Roy Clark gör här »For the Good Times«), Harlan Howard (Roy Clark gör »Mary Ann Regrets«, Buck Owens gör »Above and Beyond«), Billy Joe Shaver (Bobby Bare gör Nashville-hyllningen »Music City U.S.A.«), Lee Hazlewood (Sanford Clark gör »They Call Me Country«), Gordon Lightfoot (The Jordanaires gör »Ribbon of Darkness«) och Tom T. Hall (Bobby Bare gör »That’s How I Got to Memphis«). Andra namn på skivan är George Jones, Ferlin Husky, Patsy Cline och Faron Young.
COUNTRY MATTERS
Om skivbolagen på sextiotalet gärna hade skivomslag på westerntema på den här typen av samlingar blev det på sjuttiotalet vanligt med romantiska bilder i solnedgång. Vilket skulle illustrera den mjukare, mer sofistikerade och sensuella sidan av countrymusiken. Inget bolag hade större framgångar på detta område än Epic under ledning av producenten och talangscouten Billy Sherrill. Med sitt bombastiska countrypolitansound gjorde han superstjärnor och sängkammarhjältar av Charlie Rich, Tammy Wynette, George Jones och även en flåbuse som Johnny Paycheck.
Nämnda namn, och åtskilliga andra artister (Tanya Tucker, Kris Kristofferson & Rita Coolidge, Connie Smith, etc) på Epic och moderbolaget CBS, finns förpackade på den här dubbeln som ger en bra bild av the soft state of country music 1974.
NASHVILLE SUPERSTARS
En Epic/CBS-överblick som »Country Matters«, fast bara en enkel. Och överlag bättre urval av låtar. Här finns trots allt två av George Jones starkaste dramer, »The Door« och »These Days (I Barely Get By)«. Men också förstklassiga prylar med Cash, Kristofferson, Wynette, Rich, med flera.
COUNTRY SUPERSTARS
Mer Epic/CBS. Reader’s Digest-utgiven praktbox om åtta LP-skivor. En platta vardera med George Jones, Tammy Wynette, Marty Robbins, Charlie Rich, Johnny Horton, Lester Flatt & Earl Scruggs, Lynn Anderson och Johnny Cash. Nästan rakt igenom förstklassigt, med inte suveräna men åtminstone småtrivsamma liner notes. Givetvis stark Sherrill-prägel på Jones-, Rich- och Wynette-urvalet. Musik blir inte bättre än Charlie Richs inspelning av Kris Kristoffersons »Why Me«, Tammy Wynettes gripande Bill Anderson-tolkning »I Never Once Stopped Loving You« och Marty Robbins tungt kyrkliga soulballad »I Walk Alone«.