Bryan Ferry: Dylanesque
BRYAN FERRY
Dylanesque
Virgin/EMI
Betyg: 6
Har man skrivit »Love is the Drug«, »Slave to Love«, »Avalon« och »All I Want is You« måste det stundvis kännas orättfärdigt att ens absolut största hit är en cover på »Jealous Guy«. Bryan Ferry är säkert ändå tacksam över att hans röst var den som julen 1980 fick formulera världens sorg över mordet på John Lennon. Där och då kompletterades hans kyliga utstrålning och distanserade stackato med en hovsam sentimentalitet som lyfte honom till mega-mainstreamnivå. Och då var han hyfsat populär till att börja med, efter nästan ett årtionde som stilikon och banerförare i Roxy Music. Få har betytt lika mycket lika länge som Bryan Ferry för stil och sound i popmusiken.
Därför kan det verka märkligt att han har gjort fler coveralbum än de flesta. Här är ännu ett, med elva Bob Dylan-favoriter, inspelat av Bob Clearmountain med livebandet rakt av i studio. Brian Eno är med på ett hörn. Anton Corbijn har plåtat och måste ha hickat till inför det groteskt färgmaskade omslaget. Tidigare NME-journalisten Paul Morley har skrivit alla tiders snömosigaste sleeve notes.
Innehållet är bättre än emballaget, men det är ingen revolutionerande musikalisk upplevelse att höra fadda tolkningar av »All Along the Watchtower« och »If Not for You«, eller ordinära sådana av »The Times They Are A-Changin’« och »Knockin’ on Heaven’s Door«. Dock darrar sången till på allvar i »Make You Feel My Love«.
Ferrys röst är alltjämt på en egen planet, nu klädsamt åldermannaraspig. Betyget står i relation till vad han har gjort och kan förväntas göra. Men han får göra precis vad han vill. Den här gången gjorde han en konventionell coverplatta, helt enkelt.
MARTIN THEANDER
2007-04-13