Junior Boys: Body Language Six
JUNIOR BOYS
Body Language Six
Get Physical/Playground
Betyg: 7
Det har snart gått tio år sedan den enögde popteoretikern Momus omformulerade Andy Warhols ord »i framtiden kommer alla att vara kända i femton minuter« till »i framtiden kommer alla att vara kända för femton personer«.
Dagens musikklimat – där inget är så viktigt som att sprida sina toner så som maskrosen sprider sina frön för vinden – skvallrar om att vi snart är där. Det är ju, om någon nu har undrat, inte en tillfällighet att det i dag går ungefär tjugosju remixar, fjorton remakes och elva re-edits på varje ny popsingel. Det handlar om namn, om referenser.
Samt om hur såväl de stora skivbolagen som de små entusiastetiketterna har insett att ett oändligt antal versioner av samma sång – och kanske allra helst en ren mix- eller remix-skiva – är bättre promotion än intensiva TV-reklamkampanjer.
Kanadensiska Junior Boys – som undertecknad bara gillat på deras jättelångsamma debut »Last Exit« – vill med sitt besök hemma hos Get Physical i Berlin lansera sig som ett namn bortom, säg, Debaser Slussens av öl nerspillda dansgolv.
Över nitton smådansanta sånger, där de bland annat har den goda smaken att öppna med Prins Thomas mix på San Francisco-sonen Sorcerers »Surfing at Midnight«, lyckas Jeremy Greenspan och Matthew Didemus med den svåra konsten att spela andras musik som vore den ens egen.
I Bill Nelsons avslutande »When Your Dream of Perfect Beauty Comes True« får man till och med kasta ett extra öga på låtlistan för att förstå att det är just Bill Nelson och inte Junior Boys som står för de ljuvliga syntharna.
MARCUS JOONS
2008-03-11