Andreas Bertilsson: Det fysiska och det psykiska




ANDREAS BERTILSSON
Det fysiska och det psykiska
Komplott/Dotshop.se
Betyg: 8

Blicken fäst på något obestämt i fjärran, hjärnan får leka fritt. »Åh, jag älskar verkligen…« »Dammkornen som lekte i solstrålen, ölen på linoleummattan…« »Ditt leende…«
   Förlorad i dagdrömmar, minuter blir timmar. Tillstånd jag ibland befinner mig i; minnen dras upp till ytan, framtidsplaner smids vid sidan av.
   »Vore det inte roligt om de samarbetade?«
   Att organisera en svensk motsvarighet till den holländska etiketten Konkurrents »In The Fishtank«-serie är en då återkommande önsketanke, jag när den så fort chansen ges. »In this collection Konkurrent invites musicians to whom they feel strongly related to record. They are given two days studio time and freedom to do whatever they like musically. The Fishtank offers a space for expression and experimentation, results may vary but are always surprising.« Ett mål som borde gå att översätta till svenska, eller hur? Så där ligger jag, fantiserar ihop kommande skivsläpp. »Tsukimono och ASS…«
   Verkligheten visar sig dock ofta överträffa dikten. Verkligheten anländer till mina öron i form av utsökta kollaborationer jag aldrig ens övervägt.
   Plattan »Det fysiska och det psykiska« är en sådan verklighet.
   På den möts nämligen Andreas »Son Of Clay« Bertilsson, Thomas Öberg och Sofia Dahlgren.
   Malmöbon Son Of Clay behärskar både det analoga och digitala, den processade och skeva musik som bär hans alias är mer än väl värd att låna ut öronen till. CD:n »The Bird You Never Were« (Komplott) är till exempel mästerlig, ett eget universum skapat av influenser från musique concrète och folk. Thomas Öberg – ja, Bob hund – och Sofia Dahlgren behärskar i sina turer det svenska språket till fullo, målar bilder av ord som greppar tag.
   När de går ihop, skapar tillsammans: Suggestivt, oändligt vackert, fascinerande. Andreas finkänsligt arrangerade ljudlandskap i tät samklang med Thomas och Sofias talade poesi, över- och underliggande toner som ger orden ytterligare dimensioner. Inget öga kan helt enkelt vara torrt när Thomas i »Blommor och utslagna« proklamerar »att det finns plats för både blommor och utslagna/i vår gemensamma trädgård« till ackompanjemang av figurer skapade av cello, akustisk gitarr och akustisk bas.
   Införskaffa, bli en bättre människa.
   Blicken fäst på något obestämt i fjärran, hjärnan får leka fritt. Hoppas »Det fysiska och det psykiska« snart följs upp.
JOHAN JACOBSSON
2008-04-08