Sian Alice Group: 59.59
SIAN ALICE GROUP
59.59
The Social Registry/Border
Betyg: 6
The Social Registry brukar släppa skivor med New York-band som Gang Gang Dance, Growing och Blood On The Wall. Därför blir jag förvånad när det visar sig att Sian Alice Group kommer ifrån London. Bandet bildades när sångerskan Sian Ahern träffade multiinstrumentalisterna Rupert Clervaux och Ben Crook. Douglas Hart från Jesus And Mary Chain vikarierar på bas. Sian Alice Group turnerar med Spiritualized i vår och i Sverige kan man se dem på Emmabodafestivalen i sommar.
Med ett namn från en av medlemmarna och en titel som är skivans längd kan man misstänka att de har dålig fantasi. Det är snarare tvärtom. Debutalbumets sexton låtar är fullproppade med infall. Vemodig pop, taggiga bluesriff, shoegazing, triphop, pastoral folk, improv, filmiska mellanspel och låtar som närmar sig krautrock och postrock. Stilblandningen är både positiv och negativ.
Det är spännande att lyssna, svårt att veta vart musiken tar vägen. Även de enskilda låtarna gömmer oväntade händelser, produktionen är lyhörd och jag ser framför mig tre musiker som spenderat massor av tid i skivstudion. Sian Aherns röst fungerar ibland, jag är inte helt såld på de lugnare låtarna där det som ska vara vemodigt och vackert mest blir sövande och opersonligt. Många sångerskor i nyfolkband sjunger den typen av låtar mycket bättre. Hon borde ta i mer, utveckla sången åt andra håll.
Patrik Sjöberg förstår inte varför sju- och tiokampare vill vara ganska bra i många grenar i stället för att försöka vara bäst i till exempel höjdhopp eller fyrahundra meter häck. Jag känner likadant inför Sian Alice Group. De borde skala bort vissa saker. Fokusera på det rytmiska, krautspåren, trummorna och bygga ut några idéer, som skivans fyra »interludes« som lockar mer än de flesta längre låtarna.
PM JÖNSSON
2008-04-22