Mattias Petersson: Floodlight
MATTIAS PETERSSON
Floodlight
Ideal
Betyg: 7
Flera musiker som sysslar med experimentell elektronisk musik – till exempel Dead Letters Spell Out Dead Words och Tim Hecker – har släppt liveskivor, inspelade på Norbergfestivalen, som äger rum i en gammal gruva i Bergslagen. Mattias Peterssons första album, »Mimer«, utgiven på Fylkingen Records, var något annat, musik byggd på fältinspelningar från järngruvan i Norberg, som sedan bearbetades i dator för att delvis försöka återskapa känslan när gruvan var vid liv, men även förfallet, övergivna maskiner, tomheten.
Jag tycker ofta att den här typen av elektronisk musik arbetar sig ner i marken. Visst, ibland kan man nästan ta på sladdar och analoga/digitala ljudtricks, och är musiken melodisk och drömsk är det lätt att sväva ut i rymden eller att sjunka ner i havet. Mer det finns flera musiker och artister inom fältet som via datorer och annan utrustning liksom borrar sig igenom berg, uppsöker vulkaner, studerar eld; en slags musikalisk alkemi kanske, eller ljudgeologi.
På »Floodlight« verkar det som Petersson är kvar i »Mimer«. Åtminstone på »Reality Distortion Fist«, som är mitt favoritspår på skivan. Den startar med ett pianoackord, men gräver sig djupt neråt, in i ett svart, mörkt hål, med lager av ljud som skaver mot varandra. Det är en ypperlig symbios av industri, noise och elektroakustiskt. »Firecharger« har mer av dronekaraktär, med ringande signaler som möter grov materia, hugg med mejslar in i bergets hjärta om jag ska fortsätta med mina geologiska metaforer.
Resten av skivan arbetar mer med glitch och melodifragment som trycks ihop och utvecklas åt olika håll. Man kan dra vissa paralleller med Fennesz och Tim Hecker. My Bloody Valentine gömmer sig långt inne i musiken. Det är nästan vackert faktiskt, men bara nästan. Det är alltid något som stör. Jag gillar det. Den sista, kortaste, låten är lekfull knappvridarelectronica.
»Floodlight« är Mattias Peterssons tredje album. Det ska bli intressant att se vart han tar vägen. Härom veckan gjorde han en konsert på Fylkingen med Lise-Lotte Norelius under namnet »Maskeringseffekten«. Drum’n’bass totalt övertäckt av en massa annat. Hur låter det? Kanske en framtida skiva?
PM JÖNSSON
2008-05-27