Diverse artister: Don’t Stop the Music: Pop From the Åland Islands 1965–1971




DIVERSE ARTISTER
Don’t Stop the Music: Pop From the Åland Islands 1965–1971
Riverside/Bonnier Amigo
Betyg: 4

Den åländska övärldens popmusikhistoria skulle inte ha kunnat presenteras på ett mer förnämligt sätt än den görs på den här dubbel-CD:n. Här finns samtliga popsinglar som gavs ut på Åland under sextiotalet. Dessutom hörs mängder av unika radioinspelningar och tidigare outgivet material. Återutgivningsproducenten Patrik Dahlblom (som i slutet av åttiotalet var frontfigur i den hårt Replacements-influerade ålandsgruppen Good Evening Manchester) har gjort ett imponerande efterforskningsarbete och intervjuat många av de medverkande musikerna. Det lika snyggt designade som tjocka omslagshäftet illustreras med mängder av fotografier som i flera fall hämtats direkt från bandmedlemmarnas egna fotoalbum.
   Det är synd att den musikaliska kvaliteten inte håller lika hög klass. Mycket är katastrofalt uselt och den som inte kommer från Åland eller har nära släktskap med någon de medverkande artisterna kommer förmodligen inte att ha något utbyte alls av att lyssna på alster i stil med Stockdoves Sven-Ingvars-plagiat »Mig lurar du inte«. Dan Erikssons ultrasentimentala tolkning av emigrantvisan »Barndomshemmet« intog svensktoppens förstaplats tidigt 1971 efter ett framträdande i Hylands Hörna. Därmed blev låten en av få som nådde utanför övärldens gränser. Genomgående handlar det mer om dansbandsmusik än rock och pop. I »Minns du« spelar gruppen Ålands Fyr svenskspråkig lättviktspsykedelia försedd med Jimi Hendrix-gitarr och blockflöjt, medan Anacondas ger sig på en version av »When a Man Loves a Woman« som är den hittills mest syrefattiga jag hört.
   Hitch Hikers lyckas, trots bristfällig grundskoleengelska, få till något som liknar hyfsad beatmusik och en lustigkurre vid namn Sixten ser till att piffa upp stämningen rejält med oregerlig falsksång i »Don’t Stop the Music« – en stor hit i Klubb Sunkit-sammanhang.
L-P ANDERSON
2008-06-10