Diverse artister: Har du hört den förut? 29 svenska artister tolkar Förmögenhet
DIVERSE ARTISTER
Har du hört den förut? 29 svenska artister tolkar Förmögenhet
Diskret
Betyg: 8
Det är en lysande idé. Mängder av svenska band och artister tolkar låtar av ett band som bara gjort en singel och spelat live ett par gånger. Först undrar jag om bandet, Förmögenhet, över huvud taget existerar. Det kanske är en konceptuell kupp?
Men icke, Förmögenhet släppte förra året en singel med elva låtar i snabbt tempo, och gruppens influenser på deras Myspace-sida – »Helt apropå«, Minor Threat, Alfred E. Neuman – säger ganska mycket om hur det låter. Mycket humor, skruvade samhällskommentarer och träffsäkra punkpopprojektiler som tar slut innan du hinner snyta dig. Vill man se Förmögenhet live kan det vara lurigt. Om jag har förstått saken rätt planerar gruppen enbart att spela på trettioårsfester.
Nu är det inte bara en bra samling i teorin. Det är en lektion i konsten att göra covers, skapa något eget, paketera på nytt sätt. Det är kul och stimulerande att lyssna på hur till exempel Ass, BJ Nilsen, Lassus och fyra andra artister tolkar »Tummen upp«. Ingen hardcore, nej då, utan fingerpickingpop, trasig new wave, electronicaglitch och mycket annat. Vissa saker lyfts fram, annat försvinner, låten stuvas om, hittar andra vägar.
Erik Enocksson gör två saker av en och samma låt. Han tar melodin till »Bostadsrätt« och förvandlar den till en ödslig instrumentalvisa med orgel innan helvetet bryter loss med elak noisepunk. Melodin finns kvar, långt inne i gnisslet. Men allra mest lyssnar jag på »Lurad igen« med Ring Snuten. Naken DIY-pop med sällsam dragningskraft. Tsukimono hittar en annan infallsvinkel, med ett annat bett. Och det tredje exemplet är Tar…Feathers som tar samma låt in på ett postpunkdoftande dansgolv. Den kunde vara hämtad från en kassett tidningen Schlager gav ut 1983.
Det tidiga åttiotalet osar över många av låtarna. Postpunken inspirerar fortfarande, det är alldeles klart. Jag tror att det beror på att det finns samma »allt är möjligt«-känsla i dag som under punkens svallvågor. Ibland kan det gränsla till kopior, men lika ofta låter musiken förbluffande aktuell. Ja, ett stickspår, de tjugonio artisterna tumlar runt i mängder av genrer, vilket gör det till en ovanligt lyckad samlingsskiva.
De mest experimentellt orienterade namnen – Dead Violets, Hugo Ball, Kompjotr Eplektrika – ger sig på »Varför skriver Pär Thörn?«. Rätt kul att författaren och performancekonstnären Pär Thörn själv medverkar, han väljer emellertid ett annat spår: »Är du rädd för internet lille vän?«. Mystiskt och mörkt. Inget mästerstycke men den får mig att känna ett sug efter Thörns omtalade böcker.
Och längtan efter mer är skivans största förtjänst. Jag hade hört en tredjedel av artisterna tidigare, men har nu surfat runt som en dåre och knappat mig vidare, långt, långt ner i den svenska underjorden. »Har du hört den förut? 29 svenska artister tolkar Förmögenhet« är helt enkelt en utomordentlig ingång till ett annat Sverige.
PM JÖNSSON
2008-08-19