Parts & Labor: Recievers




PARTS & LABOR
Recievers
Jagjaguwar/Border
Betyg: 7

Hur låter dina föräldrar?
   Parts & Labor ställde flera frågor på sin hemsida i våras. Noiserockarna från Brooklyn bad villiga fans att skicka in ljudinspelningar som svar på »Vart är du på väg och var har du varit?« och »Vad är du rädd för?«. Och så då hur ens föräldrar låter.
   Gruppens fanskara hörsammade uppmaningen, flera hundra korta ljudprover skickades in. Parts & Labor kunde inte med att välja bort, så alla sägs dyka upp på »Recievers«, gruppens fjärde fullängdare sedan starten för sex år sedan.
   Nu är det inte helt lätt att höra vilka ljud på plattan som är inskickade och vilka som kvartetten själva skruvat fram. Parts & Labor gör inte noise som brötar eller tränger sig rakt fram. I stället ligger det en massa skräp i diskanten och stör vackert. Förra året utökades trion till en mer livevänlig kvartett, fortfarande är det ett sökande gäng som inte verkar vet hur man gör musik stillastående. Sångaren och keyboardisten Dan Friel har en ganska enerverande röst som skulle kunna få Parts & Labor att både kännas jobbiga och ointressanta. Vad han sjunger gör det hela till en annorlunda upplevelse. Som »detritus of our last night’s songs toes so numb I wish the day were through« från avslutande »Solemn Show World«. Eller »the polite rephrasings of the warcrime mind« från »Mount Misery«.
   Jag sitter här och funderar, och det är alltid bra. I en rak poplåt som »Wedding in a Wasteland« hörs det vad kvartetten kan om de bara ville rocka. De gör det bra, men det är det vita oväsendet runt omkring som gör Parts & Labor egna.
ANDERS DAHLBOM
2008-10-21