Sugababes: Catfights and Spotlights
SUGABABES
Catfights and Spotlights
Island/Universal
Betyg: 2
När man tänker efter är Sugarbabes lite som Kent, bara oändligt mycket snyggare.
Bägge banden framstår mer och mer som sorgligt innehållslösa ju äldre de blir. Och då inte sorgligt i bemärkelsen att innehåll på något vis är nödvändigt när det kommer till popmusik, utan för att man inte verkar ha försonats med sin tomhet.
I stället klamrar sig båda banden fast vid en stämpel från fornstora dar; medelklassens godkännande. Stämpeln som en gång skiljt ut just deras musik från genrekollegornas. De anses båda vara lite bättre, lite smartare och lite mer rumsrena än deras musikaliska grannar – åsikter som mer och mer framstår som baserade på fullkomligt godtyckliga grunder.
När Sugababes 2000 slog igenom med den nutida popklassikern »Overload« var England som musiknation fortfarande relevant. Sugababes lyckades kombinera det bästa av dans- och popmusik till ett eget, både modernt och urbant, sound. Åtta år senare är det svårt att hitta något i deras musik som inte likt det mesta andra från önationen känns hopplöst daterat. Sextiotalspastischer, discokitsch och tafatta försök till att ta den amerikanska r’n’b-världens självklara sexighet och applicera den på något så immanent osexigt som engelska tjejer. Det funkar inte så bra, enkelt uttryckt.
ISABEL NELLDE
2008-10-21