Vampire Weekend: Contra
VAMPIRE WEEKEND
Contra
XL/Playground
Betyg: 8
Manhattan, mitten av åttiotalet.
Fyra unga män med bland annat judiska och iranska rötter driver omkring på Upper West Side med en svår faiblesse för Storbritannien och det som kommit fram i svallvågorna efter punken.
Främst faller de för alla insipprande influenser från invandrarna från de
forna kolonierna i det brittiska kungariket, som afropop och karibisk calypso.
De älskar också Dexy’s Midnight Runners – mest för Kevin Rowlands aristokratiska look med rutiga kavajer runt 1985 års »Don’t Stand Me Down« – och lägger därför minst lika mycket tid på att hitta de perfekta button down-skjortorna som på det New England-romantiska band de startat tillsammans i college.
Det här, de här inledande fyra meningarna, är givetvis inte helt sanna. Vampire Weekends sångare, textförfattare och självklara frontfigur Ezra Koenig hade exempelvis inte fyllt mer än ett år när »Don’t Stand Me Down« gavs ut.
Men det är ändå lite så här som van som den djupt litteratur-, historia- och klassintresserade new yorkska popkvartetten skapat sig en helt egen liten värld. En helt egen liten värld där deras fans ser dem och då främst Ezra Koenig som deras tids popmusikaliska motsvarighet till Robin Williams upplysande engelsklärare i »Döda poeters sällskap«.
Det är lätt att hata dem för hur allt de tar sig för känns lika tidlöst som hypermodernt och smart när de nu med »Contra« tar vid exakt där debutalbumet slutade med en ännu starkare historia om diplomatsöner, om att dricka den uppfriskande mandeldrinken horchata samt om att fly storstaden med sin käresta.
Men om vi bara bortser från den vedervärdiga förstasingeln »Cousins« hör Vampire Weekend, tillsammans med bland andra M.I.A., till de nya namn som lyckats med något så ovanligt i dag som att helt naturligt skapa musik lika intressant som diskussionerna kring densamma.
Det borde därför vara en självklarhet att de får ett hedersomnämnande, till publikens stora applåder, för sitt minst sagt kittlande koncept på den svenska reklambranschens Guldägget-gala senare i vår.
MARCUS JOONS
2010-01-12