Erykah Badu: New Amerykah Part Two – Return of the Ankh




ERYKAH BADU
New Amerykah Part Two – Return of the Ankh
Universal Motown/Universal
Betyg: 6

I mitten av nittiotalet hade amerikansk soulmusik sprungit in i en återvändsgränd. Genom att gå tillbaka till musikens rötter försökte Erykah Badu, precis som Marvin Gaye och Curtis Mayfield före henne, förstå vad som gått fel. »Baduizm«, hennes debutalbum, var beviset på hennes särart. I stället för att, som så många andra ur samma generation, briljera tekniskt med sin röst använde Erykah Badu sin som ett instrument bland andra. Resultatet blev hypnotisk soulmusik fullt jämförbar med klassiska inspelningar av Billie Holiday och John Coltrane.

Efter att ha ägnat merparten av de senaste tio åren åt skådespeleri och sporadiska liveframträdanden gjorde Erykah Badu comeback för två år sedan med »New Amerykah Part One: 4th World War«, det första av tre konceptalbum om dagens svarta USA. Att albumet hyllades av musikkritiker i Europa och USA, trots att det var till stora delar splittrat och onödigt svårlyssnat, säger något om hur stor längtan efter en soulmusik som kommenterar sin samtid är i vår tid.

»New Amerykah Part Two: Return of the Ankh« är mindre indignerad och mer uppsluppen än sin föregångare. I »Umm Hmm« och »Fall in Love (Your Funeral)« visar Erykah Badu att hon fortfarande mycket väl kan ha sina främsta inspelningar framför sig. Problemet är att tonläget inte korresponderar med den musikaliska inramningen. När hon sjunger »20 Feet Tall«, en låt om vad som framstår som ett personligt svek, låter det som en nonchalant axelryckning, inte som en uppmaning att slå tillbaka mot en maktfullkomlig överhet.

NIKLAS ELMÉR
2010-03-30