Familjen: Mänskligheten
FAMILJEN
Mänskligheten
Adrian/Hybris/Border
Betyg: 7
Med facit i hand framstår Familjen som något av en förgrundsfigur. För att han för fyra år sedan döpte sig till ett svenskt substantiv i bestämd form och sjöng på sin nativa dialekt över elektronisk pop.
Men viktigare – för att Familjen redan då representerade svensk popmusiks nyvunna stolthet och självförtroende som bara växt sig starkare sedan dess. I Johan T Karlssons fall manifesteras det på tydligast önskvärda sätt genom den skånska flagga som är hans enda scenrekvisita.
Ur den aspekten kunde man inte önska sig mer av inledningen på hans andra album, uppföljaren till genombrottet »Det snurrar i min skalle«. »It Began in Hässleholm« är en fullständigt briljant titel på en öppningslåt. Nya singeln »När planeterna stannat« är förmodligen den poppigaste låten Familjen gjort, komplett med Sami Sirviö på en gitarr som ekar Stone Roses »Second Coming«. »Man ser det från månen« börjar som en söt godnattsång med klockspel och månljus på pyjamasen, men tar en drastisk vändning i och med textraden »Man ser det från månen, helvetet är jorden«. Allt paradoxalt inlindat i en fånigt smittsam popmelodi.
Där andra svenska artister som bjuder upp till dialektala övningar kan kännas forcerade på gränsen till irriterande flyter Johan T Karlssons göingeskånska mjukt över musiken som vore den ett instrument i mängden.
»Mänskligheten« handlar om att inte glömma var man kommer ifrån. Att känna stolthet över var allt började, oavsett om det var Detroit, Berlin eller Hässleholm.
PER MAGNUSSON
2010-05-04