Frazey Ford: Obadiah




FRAZEY FORD

Obadiah

Nettwerk/Playground

Betyg: 8

 

När det inte finns bandpolitik, någon smart karriärstrategi eller noga inrutad marknadsplan att tänka på, när det som har fått styra är det som bara var tvunget att komma ut – dessutom fångat i stunden, utan ängslan eller hänsyn hit och dit.

Lite som »A Friend of a Friend« med Dave Rawlings Machine blev till i väntan på att Gillian Welchs nästa album ska förlösas tycks Be Good Tanyas-tredjedelen Frazey Fords solodebut ha vuxit fram under en period då »moderskeppet« legat för ankar.

»Obadiah« är en samling lågmälda, smygande och djupt personliga sånger; avslappnade men aldrig i närheten av slöa. Egentligen inte alls väsensskilda från Be Good Tanyas folkcountryrotade repertoar men souligare, mjukare och varmare, delvis tack vare den Wurlitzer-orgel som nästan genomgående spinner som en katt tätt inpå sångerskan.

I Frazey Fords röst finns oro, saknad och sorg, men där går också skönja en lättnad över att äntligen kunna göra det helt på sitt eget sätt. Det är konsekvent, och sensuellt, genomfört från början till slut. En skiva som man litar på, en hand som inte släpper taget, det här är en livsresa vi gör tillsammans.

PIERRE HELLQVIST

2010-06-29

 

»Obadiah« släpps 19 juli.