Roots Manuva Meets Wrongtom: Duppy Writer




ROOTS MANUVA MEETS WRONGTOM
Duppy Writer
Big Dada/Border
Betyg: 7

»Brand New Second Hand« heter Roots Manuvas elva år gamla debut. Det hade också »Duppy Writer« kunnat heta. Musiken är nämligen sprillans ny, texterna är återanvända.

Wrongtom, som producerat en hel del på Trojan Records, har plockat ut tio låtar ur Roots Manuvas karriär och helt enkelt omarbetat dem.

Resultatet? Enligt skivbolaget en Roots Manuva som vi aldrig hört honom förut men som han i hemlighet alltid velat låta.

Vilket till viss del stämmer. Wrongtom har försökt fånga reggaens olika decennier i låt för låt. Därför blir det också en fylligare och dubigare miljö än den för Roots Manuva typiska. Mer åt det karibiska hållet. »Tropical shit«, för att använda skivans inledande ord.

Det är svårt att inte jämföra med de ursprungliga låtarna men kanske funkar det så här: den som lyssnat på originalen kommer tycka att omarbetningarna saknar någonting. Mörker? Hör man »Duppy Writer« först känns nog originalen avskalade. Hur som helst kan man lugnt säga att de olika versionerna är olika.

Men. Man behöver verkligen inte välja den ena eller andra. Den jamaicanska traditionen att göra flera versioner på samma riddim borgar för att man hittar i alla fall något man gillar. Här har Wrongtom gjort tvärtom och gett Roots Manuva en helt ny ljudbild. Med den också en ny chans för gammalt, i regel fett, material.
För »Duppy Writer« kräver inte mycket av en som lyssnare. Den funkar i princip när som helst.

Och på det stora hela är det bra. Väldigt bra i »Worl’ a Mine« som fått en refräng den förtjänar, lite blås och användning av Roots röstmelodi. »Dutty Rut« med Ricky Ranking förtjänar också att nämnas för dubens skull.

I sina två värsta stunder närmar sig dock produktionerna först ölreklam (»Chin Up«), sedan något väldigt svårtillgängligt (»Rebuff«).

Den enkla kritiken är att man gärna hade velat höra nytt Roots Manuva-material. Endast singeln »Jah Warriors« är helt ny men den låter ändå lovande inför den kommande fullängdaren.

DANINA MAHMUTOVIC
2010-09-07