Cut Copy: Zonoscope
CUT COPY
Zonoscope
Modular/Universal
Betyg: 6
Det är lätt att glömma bort i dag, men för inte mindre än fjorton år sedan var U2 fortfarande ett nyfiket popband.
»Pop«, deras försök att spela in ett hypermodernt album med hjälp av samtida teknologi, var inte deras största stund men för att vara produkten av ett av världens största rockbands uppenbara ambition att fortfarande vara ett med sin tid var det ett lovvärt försök. Det var först när U2 försökte ackompanjera »Pop« genom att under turnén som följde på skivan slå upp en trettio meter hög ostbåge över scenen i syfte att förlöjliga masskonsumtion och kändiskultur som de tog sig vatten över huvudet.
U2 hörde helt enkelt inte hemma i samtiden. Därför framstår det som djupt ironiskt att några av vår tids mest moderna popband börjat hämta inspiration i just den musik som U2 en gång övergav när de spelade in »Pop«. »Need You Now«, som inleder Cut Copys tredje album »Zonoscope«, är utan tvekan en produkt av vår tid men utgångspunkten är samtidigt uppenbart inspirerad av den svavelosande och bländvita gospelrock U2 spelade in i slutet av åttiotalet på ett album som »The Joshua Tree«. Men i stället för att ta tillvara de stora gesterna hos U2, och som alltid stått i vägen för mötet med deras publik, placerar Cut Copy deras melodier mitt på dansgolvet. Som konsekvens lyckas de med något U2 aldrig själva lyckats med under sin snart trettio år långa karriär – att placera deras arenarock mitt i samtiden.
»Zonoscope« är inget häpnadsväckande album, i sin gränslöshet går Cut Copy ofta vilse bland infallen, men när de tar avstamp i det sena åttiotalets arenarock är de mer tonsäkra än de säkert själva anar.
Om U2 hade spelat in »Where the Streets Have No Name« i vår tid skulle den låtit exakt som Cut Copy gör i »Need You Now«.
NIKLAS ELMÉR
2011-02-15