Stevie Nicks: In Your Dreams





STEVIE NICKS

In Your Dreams

Reprise/Warner

Betyg: 5

 

En av de största synderna en kvinnlig popdiva kan begå är att åldras. Tina Turner ses som en tant med noll framgångar framför sig, Cher omskrivs endast för sina filmroller och sin dotter Chastitys könsbyte och Whitney Houston beskrivs som ett krisande knarkare. Anledningarna till att kvinnor alltid döms hårdare på ålderns rand är förstås lika ofta tråkiga som misogyna, men i till viss del finns även en kanske befogad kritik mot artister som ägnar sig åt en erbarmlig vilja att förbli aktuella och framför allt samtida. Nyckeln till att åldras med värdighet är således att hålla fast vid sitt ursprung. Att odla det uttryck man först vann framgång med och på så vis förbli associerad med något genuint och personligt.

Det tycks därför vara något av ett genidrag av Stevie Nicks att på nya skivan välja att återvända till den musik som rönt henne mest uppskattning och dessutom ingå samarbete med Eurythmics Dave Stewart. »In Your Dreams« är på många vis en skiva cementerad i åttiotalets bombastiska pop och softrock. Fleetwood Mac-sångerskan blandar återhållna spår där hon låter sin röst ta en lika framträdande som tongivande plats – som på första singeln »Secret Love« – med lugnare ballader och fartfyllda countryinfluerade låtar som »Ghosts Are Gone«.

Skivans mer nedtonade delarna fungerar bra, de spelar ofta på tongångar som är lätta att känna igen sig i – med »Annabel Lee« som skivans starkast lysande ljuspunkt. De mer uttrycksfulla och storskaliga låtarna avslöjar däremot att Nicks röst inte är av samma styrka som tidigare. Över huvud taget skiftar det i kvalitet och albumet pendlar mellan gemytligt och nostalgiskt till oklädsamma och åldrade gester. Man hör att Nicks musik har banat väg för en betydande del av den moderna popen och tidtypiskt spelar på dramatiska och mustiga figurer (sextiotvååringen poserar exempelvis på omslaget iförd svart balklänning i en soldränkt skog med en vit springare vid sin sida) men likväl av en anledning är förpassad till historien.

Det är ett album som inte bjuder in till några nyheter, och detta är lika mycket dess styrka som dess svaghet. För lika mycket som odlandet av ett ursprung skänker Stevie Nicks värdighet ger det även en daterad känsla. Det här är musik som i dag lika gärna kan beskrivas som vuxenrock, eller än värre adult contemporary, som åttiotalsinfluerad. Samtidigt lyckas Nicks behålla det som gör henne genuin. Hon förvaltar sitt musikarv utan att göra vare sig onödiga, vågade eller intressanta utflykter på obekant mark. »In Your Dreams« är ett album som inte lär locka några nya lyssnare eller befästa Stevie Nicks plats i det nya århundradet utan snarare en skiva som kommer att spelas friskt på parmiddagar i svenska medelklasshem.

TOBIAS NORSTRÖM

2011-05-10