Junior Boys: It’s All True





JUNIOR BOYS

It’s All True

Domino/Playground

Betyg: 7

 

På sina två första album försökte Junior Boys från Ontario i Kanada inkorporera samtida dansmusik med den popmusik som spelades på radio när de växte upp, lättlyssnade och melodiösa singlar av band som Talk Talk och Prefab Sprout.

De var som formgjutna för ett decennium när popmusik började kallas för popmusik igen, oberoende av huruvida den hämtade kraft i dansmusik, soulmusik eller rentav metal, och i deras kölvatten kom singlar som »Blind« av Hercules & Love Affair och »Odessa« av Caribou – låtar med den ena foten på dansgolvet och den andra i kommersiell etermedia. Om man i dag lyssnar på »In the Morning«, från deras andra album »So This is Goodbye«, hör man hur Junior Boys och deras generationskamrater fungerade som brobyggare mellan åttiotalets ansiktslösa techno och radiovänliga popmusik. I dag råder inte längre något motsatsförhållande där emellan.

På sitt fjärde album skär Junior Boys bort allt dödkött från sin tidigare redan i överkant minimalistiska ljudbild och tonat ner den intensitet som gjorde »So This is Goodbye« till ett av nollnolltalets mest intelligenta och underhållande album. Där Jeremy Greenspan och Matt Didemus tidigare fokuserat på melodierna, snarare än på ljudbilden, gör de nu tvärtom. Plötsligt hörs hur inspirerade de alltid varit av Chicago-techno och hur mycket de alltid ansträngt sig för att dölja det. Kvar återstår ett närapå perfekt elektroniskt skelett, undantagsvis pyntat med en melodi endast där nöden kräver det.

Bäst är avslutande »Banana Ripple«, där Junior Boys återuppfinner sig själva som ett tvärmusikaliskt Scritti Politti för vår tid. Kritvit discomusik med bildningskomplex.

NIKLAS ELMÉR

2011-06-21

 

»It’s All True« släpps 4 juli.