Midaircondo feat. Michala Østergaard-Nielsen: Reports on the Horizon
MIDAIRCONDO FEAT. MICHALA ØSTERGAARD-NIELSEN
Reports on the Horizon
Twin Seed/Playground
Betyg: 7
Att skriva att en skiva är en mellanplatta är sällan något positivt. Jag tänker att »Reports on the Horizon« är en mellanplatta, men lägger inga negativa värderingar i vågskålen. Känslan är att Midaircondo undersöker vad musiken är och kan vara, de provar nya möjligheter, ställer sig på tröskeln och balanserar mellan trygga inarbetade mönster och hopp ut i det okända. »Mellanplatta« är egentligen, tänker jag, ett idiotiskt begrepp. Det finns självklart inga mellanplattor. Däremot har all musik olika förutsättningar från de skapande musikerna/artisterna/konstnärerna, och sedan är det individuellt hur jag som lyssnar uppskattar/uppfattar resultatet.
Jämfört med de två tidigare albumen är livekänslan mycket starkare. Musiken är också inspelad live under två tillfällen, i slutet av februari och början på mars i år, i en studio på Andra Långgatan i Göteborg. Lisa Nordström och Lisen Rylander Löve gästas denna gång av trummisen och slagverkaren Michala Ostergaard-Nielsen. Jag har sett Midaircondo live många gånger och är glad över att även få ta del av de spontana ögonblicken på skiva. Samtidigt tycker jag att de kunde experimentera ännu mer, till exempel starta i totalt kaos någon gång i stället för att börja lugnt och successivt ta sig in i ett hav av klanger och motstridiga element.
Men det är effektivt i inledande »In the Neon Fruit Supermarket« när röster exploderar i maniska utbrott i slutet av låten efter en suggestiv, långsam stegring. Sjung mer! Låt rösterna vara instrument! »By the Rivulet« byggs upp på liknande sätt, med oroande, stark röst i slutet, fast den göms undan något bakom Østergaard-Nielsens trumexplosioner. Det är snyggt i samma låt när Lisa Nordströms basflöjt svävar omkring som hämtad från någon sjuttiotalistisk spacejazzorientplatta.
De hårda och mystiska industriklangerna – med mängder av ljud som kastas mot varandra – i »The Zebra Crossing – Walking« är en annan topp. Synd att den är så kort. Kanske början till någonting mycket större? Det är i och för sig del ett av en låt med två delar, på »The Zebra Crossing – Awaiting You« är atmosfären annorlunda, som att flyta längre och längre ut på havet. Korta attacker av sång, en melodislinga dras ut, förlängs, upprepas. Jag fastnar där, tänker på titeln, som också är en av låtarna på förra skivan »Curtain Call«, en rapport från horisonten, inte fronten, horisonten, och återvänder till den initiala tanken om mellanskivan, funderar vart musiken är på väg, i nästa kapitel.
Nu är nu och Midaircondo och Michala Østergaard-Nielsen har gjort en skiva att stanna till vid, vandra in i. Mest intressant när jag som lyssnar kastas omkring och känner mig osäker.
PM JÖNSSON
2011-10-17