Fabienne Delsol: No Time for Sorrows




FABIENNE DELSOL
No Time for Sorrows
Damaged Goods/Border
Betyg: 8

Varje morgon som jag gått till jobbet de senaste veckorna har ropet »en tia!« ekat efter mig när jag stängt ytterdörren där hemma. Med det har min flickvän tyvärr inte menat att hennes sambo till utseendet skulle vara någon slags fullpoängare. Nej, det har handlat om att jag under inga omständigheter får ge cd:n med titeln »No Time for Sorrows« något annat än högsta betyg i det nummer av Sonic som ni nu håller i er hand.
   Hon är, om vi nu ska uttrycka det försiktigt, ganska förtjust i det första soloalbumet från Fabienne Delsol, en franska bosatt i London och med ett förflutet i The Bristols. Detta, numera nedlagda, garageband är väl mest känt för att det grundades av producenten Liam Watson. Mannen bakom den populära Toe Rag-studion (där White Stripes under hans ledning spelade in »Elephant«) är även Delsols bollplank på den här skivan.
   »No Time for Sorrows« är något för alla som någonsin attraherats av retro-estetiska sångerskor i stil med Holly Golightly och April March och deras aldrig daterade mix av flickpop, agentteman, merseybeat, easy listening, franskt sextiotal och det rastlösa drivet i rockabilly.
   Förutom fem originallåtar av George Miller från garagebandet The Kaisers tolkar Fabienne Delsol med gåtfullt viskande röst och oemotståndlig franskengelsk accent coola gamla vinylfynd med Françoise Hardy, France Gall, Status Quo (vemodiga freakbeat-B-sidan »When My Mind is Not Live« från 1968) och Gerry & The Pacemakers. Det är hitkavalkad rakt igenom, och framför allt Millers öppningslåt »I’m Gonna Haunt You« och delikata Jet Harris/Tom Jones-covern »Chills and Fever« har kapacitet att fylla vartenda dansgolv den vistas i närheten av.
   Men en tia? Nja, det får nog vara. Även om det då hade varit väldigt mycket lättare att komma hem och visa upp tidningen ni nu håller i er hand …
PIERRE HELLQVIST

Ursprungligen publicerad i Sonic #21, februari 2005