Trummor & Orgel: Out of Bounds
TRUMMOR & ORGEL
Out of Bounds
Introspection/Tri-Sound/Cosmos
Betyg: 7
Är det en svensk tradition? Hansson & Karlsson, Sagor & Swing och Trummor & Orgel. Vad finns det mer? Mats & Morgan. Monster & Maskiner. Nja, kanske är det konstigt att inte fler svenska band har tagit Hansson & Karlssons framgångsrecept som utgångspunkt. Musik med trummor och orgel. Lite jazz, psykedelia, folkmusik, rock och pop. Sagor & Swing vävde ju även in en hel del rymdfantasier i sitt sound.
Trummor & Orgel – Bröderna Anders (orgel, synth) och Staffan Ljunggren (trummor) – gör utflykter åt olika håll, men känns i huvudsak som ett rockband med djupa trådar i sextiotalet. Ebbot Lundberg har sjungit med dem, likaså Magnus Carlson. På detta deras fjärde album är det ingen sång över huvud taget. Och det är inget jag saknar, musiken varierar sig och samspelet mellan instrumenten lämnar knappt utrymme för andra färger. Vilket – oftast – är positivt. Ett undantag är »Corduroy« där en psykedelisk elgitarr (det låter i alla fall så) dyker upp ett par gånger.
Tidigare när jag har hört Uppsala-duon har jag velat lite, i grunden gillat musiken men tyckt att Hansson & Karlsson spökat för mycket. På »Out of Bounds« känns det som Trummor & Orgel tar ett kliv till ett mer självständigt sound. Öppningen »Autopilot« byggs upp med ett sugande sväng, med en inbäddad småvemodig melodislinga. Och det fortsätter ungefär i samma stil, »Worlds Collide« rusar i väg som en spionthriller, orgelmelodin i titelspåret är omöjlig att stoppa, den flyger fram som kastvindarna i den tropiska orkanen Katia som gästade den svenska västkusten förra veckan.
Någon gång blir det tjatigt. Men – poff – så tar trummorna och orgeln tag i mig, skrivbordsstolen snurrar runtruntrunt och det är bara att kapitulera och applådera flödet i musiken.
PM JÖNSSON
2011-09-20