För lovers och sommarnätter utan slut






Ljudspåret som följer med Jacqueline Crooks debutroman »Fire Rush« rymmer det mesta du behöver just nu.

The first territory that rebels claim is the night…

Tidigare i år släppte Jacqueline Crooks sin rom och sinsemilla-sugande uppväxtskildring och debutroman »Fire Rush«. Med utgångspunkt i klubben The Crypt och dess dance-hall darkness i utkanten av stan är det också en kärleksberättelse som gradvis – till följd av tragiska händelser, av livets gång, av the sound revolution, av ökad personlig medvetenhet – växer till något mer allomfattande över den exilkaribiska kulturen och gemenskapen och vad den tvingades utstå och längta efter i London under sent sjuttiotal och tidigt åttiotal.

Boken, som sedermera tar läsaren till såväl Bristol som Jamaica, har en egen sorts intensitet som nog allra bäst avnjuts om du parallellt med läsningen känner det basmullrande ljudspår som författaren satt ihop (här med kommentarer) med musik från exempelvis Louisa Mark, King Tubby, Bob Marley och Lee »Scratch« Perry. För inte bara kretsar »Fire Rush« kring dub, reggae och lovers rock, de drygt trehundra sidornas tempo, riddim och alkemi rör sig i synk med musiken den beskriver.

Spellistan lät så klart bra redan vid bokutgivningen i våras men kommer ännu mer till sin rätt sommartid – inte minst en klibbig sommar som denna när du knappt pallar att vistas utomhus men omöjligen känner för att stanna inomhus och inte minst när allt det du för inte så himla längesen tyckte gick åt rätt håll nu i rask takt skenar utför i händerna på samhällsurholkande skankers.

I’m jammin’
I’m jammin’
for survival




Relaterat

Essensen av musik
Bas gillar hörn
Karneval varje kväll