En gemensam explosion




Foto: Viktor Gårdsäter



Ångest och energi ligger bakom Kriget (ur Sonic #60, december 2011).

»Att spela musik för att man måste, för att man har det här ursinniga begäret. Att skapa någonting nytt som aldrig funnits förut. Det är som att du befinner dig i frontlinjen och riskerar ditt liv för varje not du spelar.«

Musik är ibland ett krig; ett krig mot en oförstående publik, ett krig mot ens själ.

Ornette Coleman Quartet-basisten Charlie Haden – som sammanbitet levererade ovanstående citat i BBC-dokumentären »1959: The Year That Changed Jazz« – är väl medveten om detta. Ty inte nog med att Ornette Coleman Quartet omvandlade sina egna högspänningssprakande nervtrådar till toner, de släppte även skivor med talande och aningen provokativa titlar som »Something Else!!!!« och »The Shape of Jazz to Come«.

Uppenbara krigsförklaringar mot räddhågsenhet, stillastående, trångsynthet, likgiltighet…

Södermalm, Stockholm. Drygt femtio år efter det att Ornette Coleman Quartet albumdebuterade sitter så Gustav Bendt, Christoffer Roth och Per Nordmark – Kriget – och jag i förmaket till Dubious; Christoffers studio.

Per Nordmark: I dagens svenska musikklimat finns det jättemånga bra band, men också en viss ängslighet. Kriget är lite en motreaktion mot det; mot att musik inte får vara helt ärlig, att den alltid ska vara så tillrättalagd och cynisk.

Gustav Bendt: Men med Kriget menar vi också det här ständiga inre kriget som man för mot sig själv, mot sin egen ängslan.

Ekon genom generationerna. Kampen fortsätter.

Kriget bildades – impulsivt, omedelbart, i affekt – förra våren.

Gustav Bendt: Per och jag sågs ute på krogen – Kriget är ett av få band som startats ute på krogen som det verkligen blivit något av. Dagen efter ringde vi Chrille och frågade »har du någon studiotid till oss?« och han svarade »ja, i morgon«. »Ska inte du vara med och spela bas då?«, undrade vi då. »Ja, det kan jag vara.« Så sågs vi här i Dubious och så blev det som det blev.

Per Nordmark: Vi har ju känt varandra väldigt länge: Chrille har spelat med Gustav och jag har spelat med Chrille, men vi har aldrig tidigare spelat vi tre.

Christoffer Roth: Det var ingen överraskning att det skulle funka bra när vi spelade ihop.

Gustav Bendt: Vi hittade vår form ganska snabbt.

Per Nordmark: Det var väldigt mycket energi som skulle ut från alla. En gemensam explosion.

Gustav Bendt: Av ångest byggde vi musik! [skratt]

Resultatet av denna första, två dagar korta session blev fullängdsdebuten »What a Day«. Med all önskvärd tydlighet presenterar den Krigets attityder, rytmer och melodier; där smälter nämligen Gustav, Per och Christoffer samman frijazz, postpunk, no wave och EBM till en egenartad, energisk, fysisk och dansant blandning.

Ett lysande alster. Och att det släpptes enligt affärsmodellen »ladda ner gratis från kriget.com, donera lite pengar om du vill« får anses vara grädde på moset.

Som väntat ledde sedan »What a Day« vidare; till hyllningar, till livespelningar… till album nummer två, nyligen släppta »Submission«.

Ett lysande alster.

Gustav Bendt: Vi ville destillera känslan från »What a Day«. Utforska dess mörker. Och då blev det »Submission«.

Per Nordmark: Tanken hur skivan skulle bli var dock aldrig »ah, så här ska vi låta!«. Allt sådant har fallit sig väldigt naturligt.

Hur vill ni att folk ska reagera när de lyssnar på er?

Gustav Bendt: I början ville jag att folk skulle hata vår musik, att de skulle tycka att den bara var jobbigt oväsen. Men man insåg ju snabbt att folk gillar den!

Per Nordmark: Det är kul när man spelar ute och ser någon i publiken som står och ler. Det är sällan man går och kollar på någonting och känner sig lite överkörd och det tror jag folk vill.

 

DET HÄR ÄR KRIGET

 

Per Nordmark  (trummor)

Har bland annat spelat i Breach, Fireside, NEI, Hets, Last Days Of April, Vanessa And The O’s och med Britta Persson samt Christian Kjellvander. Har också soloprojektet Bad Hands.

Christoffer Roth (bas)

Har bland annat spelat i Monster, Hets och Club Killers. Har också producerat Markus Krunegård, The Concretes, Hip Whips, Moneybrother och Mauro Scocco.

Gustav Bendt (saxofon)

Har bland annat spelat i Moneybrother, Club Killers, The Barbwires, The Solution, Crypt Kicker Five, Dagens Industri och med Håkan Hellström.




Relaterat

Nicole Sabouné-tävling!
Westkust: Westkust