ARKIVRECENSION Silver Jews: Lookout Mountain, Lookout Sea




6
av 10
  • Artist
  • Silver Jews
  • Album
  • Lookout Mountain, Lookout Sea
  • Bolag
  • Drag City/Border


En musiker och poet som inte vill vara något annat än sig själv (ur Sonic #41, juni 2008).

Efter en första bekantskap med »Lookout Mountain, Lookout Sea« tänker jag två saker.

1) Det jag egentligen skulle vilja höra är en ny skiva med Lambchop.

2) Det vore intressant att se dokumentären som filmaren Michael Tully gjorde om Berman när Silver Jews spelade i Israel 2006.

Lambchop-kopplingen blir tydligare för varje skiva. Pianisten Tony Crow spelar med båda banden och även om Berman har mycket gemensamt med kompisen Stephen Malkmus sjunger han ganska likt Lambchops Kurt Wagner i vissa låtar. Dessutom delar de hemstad, Nashville, och använder sig av countrytraditionen på olika sätt. Suget efter filmen – »Silver Jew« – är naturligt om man följt Silver Jews i många år. Vem är David Berman? Även om det går att hitta ledtrådar i låtarna är han en ganska gåtfull figur. Musiken kan verka loj och lunkande – men texterna öppnar många dörrar.

Silver Jews sjätte album har några kryptiska texter befolkade av undflyende karaktärer men både musik och ord är rakare än tidigare. Det är mindre stök än på förra plattan »Tanglewood Numbers« från 2005, tyvärr stompar Berman till det ibland och återanvänder gamla lofi-trick. Berman är som mest angelägen när han flirtar med mainstreampop och sjuttiotalets bilradiorock. När melodierna hittar en behaglig bris och bara flyter på, liksom smiter in i mittfåran, som en gäst på tillfälligt besök.

Det här är en angenäm skiva av en musiker och poet som inte vill vara något annat än sig själv. 

TRE FANTASTISKA BERMAN-RADER

 

Text: Johan Jacobsson

 

»There is a house in New Orleans/Not the one you’ve heard about/I’m talking about another house«
[ur »New Orleans«, från »Starlite Walker«, Drag City, 1994]

 

»Is it the problem that we can’t see, or is it that the problem is beautiful to me?/Won’t soul music change, now that our souls have turned strange/Repair is the dream of the broken thing/All my favorite singers couldn’t sing«

[ur »We are Real«, från »American Water«, Drag City, 1998]

 

»Punk rock died when the first kid said ’punk’s not dead’«

[ur »Tennessee«, från »Bright Flight«, Drag City, 2001]




Relaterat