Ultimate Painting: Dusk




8
av 10
  • Artist
  • Ultimate Painting
  • Album
  • Dusk
  • Bolag
  • Trouble In Mind/Playground


L-P Anderson rekommenderar vänner av band som The Velvet Underground, The Chills och The Bats att ta notis om britterna i Ultimate Painting.

Mindre än ett år efter lysande albumet »Green Lanes« är Ultimate Painting tillbaka med ny fullängdare. Det handlar om lågmäld och tillbakahållen pop iklädd skimrande vackra gitarrslingor. Allt inspelat hemma i lägenheten utan att störa några grannar. Influenser från The Velvet Underground och nyzeeländska åttiotalshjältar som The Chills och The Bats hörs tydligt, men Ultimate Painting undviker att kopiera. Med sin avskalade ljudbild skapar den engelska duon egensinnig pop och psykedelia av oemotståndlig sort.
Jack Cooper spelade tidigare i gruppen Mazes, medan James Hoare har ett förflutet i Veronica Falls – båda högt ansedda indiepopnamn. På »Dusk« har Jack och James hämtat förstärkning från trummisen Melissa Rigby och slår ut i full blom som låtskrivare. Öppningsspåret »Bills« är hypnotisk TV-spelsmusikliknande rock som med enkelhet hade platsat på Televisions repertoar. Gitarrtoner dränkta i tremolo vävs smakfullt samman med slingor av distortion. Mollstämda pärlor i stil med »I’m Set Free« och »Lead the Way« klingar likt The Zombies allra finaste inspelningar. »Monday Morning, Somewhere Central« snuddar vid territorier där band som Spacemen 3 och Galaxie 500 brukade regera.
Den som gillar Ultimate Painting gör klokt i att komplettera med The Proper Ornaments. James Hoare från Ultimate Painting är en av frontfigurerna i det bandet med och på albumet »Wooden Head« från 2014 blandas Beach Boys-harmonier med Byrds-gitarrer och smutsig Velvet-rock och precis som i fallet med »Dusk« är resultatet helt omistlig lyssning.




Relaterat

Bättre sent än aldrig